Skrevet af: Sannah Schou, 10. oktober 2007 kl. 8.26
Jeg søger råd om, hvad jeg kan sætte mellem mine bede og trædebregne stier.
Det skal ikke være for dyrt, og det med de grønne i plastik, det er dem, der skal udskiftes.
De er mørnet eftet 1 år.
Jeg har nogle SF sten, men er de mon ikke for besværlige og tykke at sætte?
Hav en dejlig dag
mvh Sannah
Skrevet af: T.Rasmussen, 10. oktober 2007 kl. 16.20
Til Sannah.
Jeg har selv et par stier i haven med trædebregner, jeg har kantet (" eller indrammet ") mine bede med natursten (granitsten) således, at bedene herved ligger en smule højere end stierne. Det virker meget godt og rammer bedene fint ind. Langs med kanterne af disse natursten oppe i bedene, har jeg plantet diverse "kantplanter" (her er der mange muligheder), jeg har " kant-stauder " som f.eks. Alunrod, Rypelyng og diverse Stenurt. Nogle steder også lave stedsegrønne planter, som f.eks. ene og trådcypres.
Plastickant og betonflise kant syntes jeg ikke er særlig pænt sammen med naturstier med trædebregner.
hilsen John.
Skrevet af: Sannah Schou, 10. oktober 2007 kl. 21.37
Hej John
Tak for dit svar.
Du har ret i, at plastik kanterne ikke er de kønneste, men de har fungeret fint indtil nu, hvor de har adskildt sti og bede, hvilket jeg godt kan lide.
Nu er min have allerede anlagt, så dit forslag er der vist ikke helt plads til.
Jeg har også en del natursten i haven.
Men mine bede er fyldt op, så jeg kan nok ikke presse flere kant plander derind.
Mener du, at det er en fin idé at lægge mindre natursten/dem fra markerne langs trædestierne.
Pyhhh men det kan jo gøres i etapper, ligesom med anlægningen at det jeg allerede har fået lavet.
mvh Sannah
www.schou3.dk
Skrevet af: T.Rasmussen, 10. oktober 2007 kl. 23.52
Svar til Sannah / #2
Mine kanter af natursten langs med stierne er både større og mindre sten, sådan ca. fodbolds og tennisbolde størelse de er ikke lagt i lige linier, men sådan lidt "tilfældigt" og alligevel med mening. Siden hen er de fleste af disse kantsten så blevet overvokset med bunddækkende / kant stauder. f.eks. vokser der et par steder et par ret store hostaér lidt ud over stien og nogle steder vokser trædebregnerne fra stierne også lidt op over stenene, jeg syntes, at det giver et ret naturligt udseende. Sådan har jeg lavet mine sti-kanter. Du kan have ret i, at det kan være lidt af et arbejde, en del af gode egnede sten er jo tunge at bakse rundt med. Jeg har selv været et par år om dette, og min have er endda ret lille, men mine sti-kanter med natursten og egnede planter virker fint.
Mine bede ligger på denne måde ca. 1015 cm. højere end selve stierne.
Måske er en nemmere måde, at du får plantet lidt kant planter ind imod stierne, der findes jo en del egnede stauder hertil, ligesom dine trædebregner måske også kan få lov til at vokse lidt ind i selve bedene? Personlig ville jeg ikke benytte SF sten eller andre betonfliser som kant, men det er jo smag og behag.
God arbejdslyst, håber du finder en god kant løsning.
John.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.