Skrevet af: Annette Brigsted, 16. september 2007 kl. 17.24
Hej!
Er der nogen, der kan give nogle forslag til hvilke buske og træer man kan plante og blande i nogle bed, vi vil etablere i vores have. Vi skal have 2 bed á ca 20 m2. Der må gerne være både stedsegrønt og ikke stedsegrønt, mange farver og gerne farver hele året, og samtidigt noget fuglene kan lide at være i. Samtidigt skal det være noget, der ikke skal vedligeholdes. Jeg kan godt lide dronningebusk findes den i flere farver? og ville den være egnet i et sådant bed? Faktisk synes jeg at de bed som Hedeselskabet selskabet etablerer som læhegn er flotte men hvad hedder de buske de bruger? Ja- det er mange spørgsmål, men jeg er ikke havefreak og har ikke forstand på de dele, men vil gerne have noget kønt at se på i min kedelige have! På forhånd tak!
mvh Annette
Skrevet af: Lone Brems, 16. september 2007 kl. 17.41
Hej Annette
Det er spændende hvad I har gang i!
Hvis I er "helt vilde" med fugle og haven iøvrigt kan rumme et bed, som kan være spisekammer og rede- og skjulested for fugle, så er det jo let at vælge danske vilde arter som hyld, slåen, vildæbler, tidsler, havtorn (hvis I bor i kystnært område), hybenroser, enebær, thuja for blot at nævne nogen. Men det bliver stort (både i bredden og i højden).
I hedeselskabets plantninger indgår overvejelser om vindtålende (eller "vindføre") arter: Syren, sargentsæbler, eg, bærmispel, tjørn, røn og virginiaroser men også det bliver stort!
Måske kan I overveje at spørge en havekonsulent til råds? De har erfaringer med sammensætning af planter (både stauder, buske og træer) så alle planternes forskellige vækstkrav (lys, vand, vind, plads som udviksede) tilgodeses og der også tages hensyn til bedets omgivelser.
Det giver nok på sigt den mest harmoniske og den mindst arbejdskrævende løsning. I kan let finde frem til havekonsulenter på nettet.
Med venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Annette Brigsted, 16. september 2007 kl. 21.27
Hej Lone!
Det lyder rigtig godt. Vi har faktisk kontakt til en anlægsgartner, der skal lave det og som også har foreslået "Malus sargenti" i det ene bed. Jeg kender den ikke men har fundet frem til at det er et paradisæble. Jeg tror jeg gerne vil have noget blandet, så dit forslag vil jeg vise ham og høre hans mening. Mange tak! Det er jo ikke just gratis at få lavet sådan et haveanlæg og det er træls hvis vi får planter vi ikke bryder os om! Kan du anbefale en hjemmeside eller nogle bøger, hvor man kan se billeder af forskellige træer og planter som de ser ud på forskellige tider af året?
mvh Annete
Skrevet af: T.Rasmussen, 16. september 2007 kl. 22.31
Husk nu lige at fortælle den kommende anlægsgartner hvad i vil med jeres have, og hvilke planter i kan lide / ikke lide.
Ellers bliver jeres kommende have jo blot anlægsgartnerens, og det skal jo helst være jeres!
Så husk endelig at fremsige jeres ønsker om en have, og så kan anlægsgartneren lave en plan ud fra det. Læs evt. nogle gode havebøger inden da!
Skrevet af: Lone Brems, 17. september 2007 kl. 9.19
Hej Anette
Kig på det lokale biblioteks hylder f. eks efter
Rie Post: "Den dovne have" og "havens nemme planter"
Christel Kvant og Heidi Palmgren: "Havens rum"
Jane Schull: "Hvilken plante hvor"
men der er rigtig mange havebøger, som viser planterne på voksenstadiet så bare gå ombord i det! (og tøv ikke med at spørge en havearkitekt
eller to før I beslutter jer!)
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Else B.H., 22. september 2007 kl. 21.02
I kan jo også bruge en eftermiddag i planteskolen og se nogle af planterne og snakke med gartnerne der det er jo ikke altid at billederne/udvalget i bøgerne svarer til virkligheden
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.