Skrevet af: Henriette, 11. september 2007 kl. 11.32
I min barndom fik vi altid æblegele af paradisæbler. Det smagte himmelsk. Nu kunne jeg godt tænke mig selv at prøve at lave det. Jeg har fundet en opskrift, men mangler paradisæblerne. Jeg har ledt efter dem over alt. Er det ikke sæson endnu eller er det et æble der udelukkende dyrkes i private haver? Hvor pokker får jeg fat i dem?
Med venlig hilsen Henriette
Skrevet af: Lone Brems, 12. september 2007 kl. 23.37
Hej Henriette
Måske er paradisæblerne ved at være for modne til gele? Men hvis du mener, det er forsøget værd (og du bor i østjylland), kan du fint hente paradisæbler af sorten John Downie hos mig.
Hvis du er interesseret, er du velkommen til at maile
dit tlf.nr til mig: lone.brems@aye.dk – så kan vi aftale nærmere.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Henriette, 13. september 2007 kl. 8.13
Hej Lone
Det er simpelthen så sødt af dig. Jeg bor desværre i Københavnsområdet, så det er ikke lige oplagt at komme forbi, men tak for tilbuddet :-)
Har du kendskab til andre gode og mere tilgængelige sorter, man kan lave en god gele af?
Mvh Henriette
Skrevet af: T.Rasmussen, 13. september 2007 kl. 8.54
Til Henriette.
Der er mange gode Malus-sorter til gelé, jeg kan f.eks. nævne: ''Dolgo'','' Gorgeous'', ''Hyslop'', og så den tidl. nævnte sort ''John Downie''.
De fleste Malus sorter vokser nok i privathaver.
Men netop ''John Downie'' har tidligere været en del plantet i offentlige anlæg m.m. Så måske kan du finde sådanne træer i dit område? Dog er netop sorten ''John Downie'' ved at være for moden netop nu til gelé fremstilling, jeg har set, at et par træer her i nærheden har smidt de fleste af frugterne nu.
De andre her nævnte sorter har dog fortsat fine "æbler" på træerne, i år ser det ud til, at paradisæbletræerne nærmest bugner af frugter.
Held og lykke med at søge.
hilsen fra John.
Skrevet af: Helle Soelberg, 13. september 2007 kl. 10.34
Kære Henriette.
Det er endnu ikke for sent. Jeg lave gelé i går.
Prøv at se efetr dem på grønne områder. Det er tit der står paradisæbler som prydtræer.
Skrevet af: Jensine, 25. september 2007 kl. 14.00
HEJ
jeg har et paradisæbletræ i min have men ingen opskrifter på hvad jeg kan bruge det til.
Det virker som om at nogle af jer har nogle opskrifter.
Er det nogle jeg måtte få?
Venlig hilsen
Jensine
Skrevet af: T.Rasmussen, 25. september 2007 kl. 18.17
Men ellers kan du da bare gå på nettet her og slå dine ønsker op – så fremkommer der den ene gode opskrift efter den anden. Både til madlavning og til snapse m.m.
Søg f.eks. på paradisæbler.
hilsen Maj.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 30. september 2007 kl. 11.34
Sorten ''john downie'' laves ikke ret meget mere pga. den ikke betragtes som sund mere. sorten ''hyslop'' har jeg gode erfaringer med, -den har også nogle store frugter. -eller sorten ''butterball'' kan også bruges.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.