Skrevet af: Line, 21. august 2007 kl. 9.10
Vi beskar vores ligusterhæk ned til 15 cm højde i april sidste år. Den skyder rigtig flot og højt, men mangler dog ca. 1 m i højden endnu, nogle steder 1 m, før den har nået den højde vi ønsker. Den skyder uregelmæssigt i højden, dvs. at den nogle steder er op til ½ m højere end andre steder.
Nu er min mand og jeg blevet ueninge om hvorvidt den skal klippes i højdes her til september. Min mande mener, at den skal klippes ca. 15 cm. ned idet sneen ellers vil ødelægge hækken, ligesom han synes det vil se pænere ud at den er nogenlunde lige høj over det hele.
Jeg mener derimod, at vi alene skal klippe den i siderne og lade den skyde til den har den højde vi ønsker – uregelmæssig højde eller ej.
Nogen, der kan hjælpe os?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 21. august 2007 kl. 15.41
Det sidste. Man siger altid at en hæk først skal klippes i toppen, når den har den ønskede højde.
Helle – www.helleshave.dk
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. august 2007 kl. 21.03
I gamle dage toppede man liguster flere gange indtil den ønskede højde, for at få en stærk og robust hæk.
Så I må blive enige om det skal hurtig blive en høj hæk eller langsommere og så en stærk hæk.
God arbejdslyst.
Den gamle gartner.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.