Forum

Beskæring af bøgehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten, 14. august 2007 kl. 15.49

Jeg har en bøgehæk der 175cm bred og 220 cm høj. Det er en dejlig hæk som tager meget af støjen fra bilerne, men jeg vil gerne gøre den lidt tyndere.

kan man beskære den ca. 15 cm fra hver side, og i hvilken måned er det bedst at gøre det?

Ps: har lige overtaget huset / hækken for 4 måneder siden.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. august 2007 kl. 17.37

Hej Morten
Du kan bare skære løs i denne måned, så vil hækken skyde igen, men du skal være opmærksom på at skære noget længere tilbage, end hvor du ønsker hækken fremover. Jeg ville overveje at tage en side ad gangen – og så skære 30–40 cm væk – og lade hækken skyde igen. Hvis hækken når at sætte skud på mere end 10 cm, i længden, vil jeg klippe dem ind til 5 cm tilvækst – for at få den til at forgrene sig, d.v.s. du får 2- 3 grene i stedet for en, når du gør sådan – og dermed bliver hækken tættere. Næste år kan du så gentage denne studsning 3–4 gange, og du får en meget tæt hæk.

Næste år vil jeg så tage den anden side – og gerne allerede i juni måned, så har du lidt mere tid at få hækken til at skyde igen.

Husk at jo tættere hækken klippes på stedet, hvor der blev klippet sidste gang, jo mindre tilvækst får selve hækken. Alternativet er at hækken en gang imellem skal klippes langt tilbage og så skyde igen, ellers ender det med en ekstrem bred hæk.

God held med projektet.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 16. august 2007 kl. 12.30

Til orientering tager det ca. 2 år, før hækken igen er tæt på den side man klipper tilbage. Derfor er det smart at tage en af siderne, og så vente et par år før man tager den anden side.

Jeg tog ca. 40 cm i bredden af min.

Lilium

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 20. august 2007 kl. 11.13

Hej

Tak for indlæggene

Jeg tror jeg starter næste år i juni med den ene side

Nyt svar til emnet »Beskæring af bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af bøgehæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider