Forum

Nyn have

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 23. juni 2007 kl. 23.19

Håber der er nogle hjælpesomme. Vi er netop ved at færdiggøre husbyggeri og begynder så småt at tænke på haven. Problemet er, at vi ikke aner noget om anlægning af have, og derfor ønskes en pæn græsplæne med hæk.

Grunden er fyldt med ukrudt i øjeblikket.

Spørgsmålet er, hvordan kommer vi i gang og hvordan er takten, helt fra start til vi har en græsplæne

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 24. juni 2007 kl. 10.42

Hej Jesper,
Vi stod for 36 år siden i samme situation som jer. Vores nye nabo anbefalede os at få en god havearkitekt til at hjælpe.

Det kostede nogle penge at få lavet den haveplan, men vi har været lykkelige for at vi gjorde det mange gange siden.

Så mit råd er find en havearkitekt, I vil ikke fortryde det!

Mvh
Jytte

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 24. juni 2007 kl. 12.43

Hej Jesper
Jeg vil give Jytte ret.

Vi tog desværre først en haveakitekt 18 år efter vi fik have, nok mest p.g.a pengene. Da vi endelig fik kontaktet en havearkitekt, var det slet ikke så dyrt som vi troede. Og i sidste ende tror jeg vi sparer penge, nu køber vi ikke bare planter på må og få, for derefter at opdage, at det ikke er det rigtige. Nu har vi en plan at gå frem efter, og får købt de rigtige planter fra start. Og er også meget mere tilfredse med haven, fordi alt hænger bedere sammen
m.v.h
Kirsten

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Moesmand, 24. juni 2007 kl. 14.49

Hej Jesper
Inden I fjerner alt jeres ukrudt, så prøv at kigge nærmere på det. Noget af det vil nemlig være indikatorplanter. Dvs planter, hvis tilstedeværelse fortæller noget om jordens indhold af forskellige næringsstoffer.

Andet ukrudt vil være vilde stauder, der kan have deres berettigelse i haven, fordi de er naturligt hjemmehørende. Dvs robuste over for diverse utøj, for meget eller for lidt regn og hvad nu ellers en have kan blive udsat for.

En havearkitekt er vel altid en god ide. Men man skal nok overveje, hvilke ønsker man har på forhånd. Skal det være noget med frugt og grønt? En masse blomster? Et paradis for børn, frøer, sommerfugle og pindsvin? Et sted hvor man slapper af og holder hængekøjen varm? Skal det være pænt og velfriseret?

Hvis I bare vil have en græsplæne og en hæk, så er der ikke så mange ben i det. Men hvis det nu skal være lidt sjovere...

Gå på biblioteket og lån en bunke havebøger. Læs og kig billeder. Så skal der nok dukker nogle ideer op.

Rigtig god fornøjelse
hilsen Dorthe M

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 26. juni 2007 kl. 12.09

En have arkitekt! og bed så havearkitekten om at tænke frem i tiden, så hun måske laver en plan for nu (for en enkel forholdsvis billig have, hvor rygraden og de blivende installationer så som terasse, mure og stier er anlagtase) og så en for hvordan I kan have udviklet haven om 5–8 og 10 år...

Så skal I ikke slippe alle slanterne nu og får inspiration til også at lege lidt med have arbejde og udvikling :)

Min have har ændret sig løbende over de sidste tyve år – jeg kan ikke lade være, men jeg ville faktisk ønske at at tereassen og "arkitekturen" af haven havde være meget mere optimal fra starten – Så havde vi også haft aftensol de sidste 20 år f.eks. :)

Gitte

Nyt svar til emnet »Nyn have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nyn have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider