Forum

Jeg leder efter en lægeurt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie, 22. juni 2007 kl. 14.06

Hej.

Jeg leder efter en bestemt lægeurt.

Dog er jeg ikke sikker på lægeurtens navn, men jeg ved at den hedder noget med Plumallia. Den egenskaber er at den erstatter lykkepillen, styrker immunforsvaret samt at der ingen bivirkninger er.

Jeg håber inderligt i kan hjælpe mig med at finde denne lægeurts rigtige navn.

Mange hls.

Marie.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 22. juni 2007 kl. 20.50

Planten du efterlyser hedder Hypericum perforatum, på dansk kaldes den prikbladet perikum. Det er en ret almindelig vild plante.

Mvh
Jytte

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 22. juni 2007 kl. 22.19

Hej Jytte.

Tusid tak for informationen.

Mange hls.

Marie.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. juni 2007 kl. 21.12

Er dét dog ikke spændende at læse sådan noget som Marie og Jytte bringer på banen om prikbladet Perikum. Selvom I andre godt kan være nogle stride personer, så kommer vi trods alt hinanden en hel del ved når vi har brug for assistance og lidt næstekærlighed. håp

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. juni 2007 kl. 22.27

Hej Marie.

Ved du forresten, at der kan laves en fortræffelig snaps af perikum. Man plukker knopper lige før de springer ud. Der skal komme en lille dråbe "blod", hvis du klemmer en knop mellem to fingre. Lad knopperne trække på brøndrup snaps. Den får den flotteste røde farve og smager fortræffeligt. Bivirkninger? Det afhænger helt af mængden, man indtager.

Mvh Hans

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 27. juni 2007 kl. 20.57

Bor du i Østjylland? jeg har nogle planter, der alligevel skal ryddes og derfor kan afhentes u b.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 28. juni 2007 kl. 9.07

Lykkepiller er et dumt ord. Du bliver ikke lykkelig af at spise pillerne. Kald dem f.eks. antidepressiver i stedet for.

Og pas på med perikum. Den er, som med næsten alle lægeplanter, giftig i store koncentrationer.

Og hvis du tager lægemidler ved siden af, så kan perikum dæmpe pillernes virkning eller direkte gøre skade på helbredet.

læs mere her:
www.vitaviva.com/da/Health/Health_Info_Details.54.aspx

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 28. juni 2007 kl. 9.10

Der er også et nyttig link om brugen af perikum her:
www.ostrogen.dk/show_page.asp?PageID=19249

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 28. juni 2007 kl. 15.51

Hej Alle.

Tusind tak for jeres gode råd – jeg værdsætter dem meget.

Hans Åge: jo, det er skam dejligt...

Hans Petersen: Tusind tak for rådet – det vil jeg forsøge – har du selv forsøgt?

Alice: Nej, desværre bor jeg ikke i Østjylland, det er ellers et af de dejligste steder i Danmark.

Lars: Tak for linksne – de er virkelig nyttige.

Mange, mange tak igen.

Smil Marie.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. juni 2007 kl. 16.13

Hej Marie.

Ja, jeg har lavet det nogle gange. Jeg kan godt lide det, men smag og behag er forskellig. Du kan finde planten villdtvoksende mange stedet. Prøv at klemme en knop mellem to fingre. Hvis der kommer "blod", er det den rigtige.

Mvh. Hans

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 28. juni 2007 kl. 21.45

Det vil jeg gøre, det kan jo aldrig skade at prøve.

Smil Marie.

Ps. passer dette; at blomsten også hedder Johannes urt?

Jeg har hørt at Fanden forsøgte at gennembore hyperikum med et spyd, men planten helede sig selv. Derfor må Fanden flygte, hver gang man gnider hyperikum mellem sine hænder.

Hvis hyperikum skal have sin fulde kraft, skal den plukkes Skt. Hans nat.

Du rammer aldrig ved siden af, hvis du smører dit skydevåben med saften af hyperikum.

Hvis onde folk truer dit ægteskab, så sov en nat med hyperikum i sengen. Brænd derefter planten på et bål. – bare lidt myter...

Nå, men så ellers mange smil igen.

Marie.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Phyllis, 4. oktober 2007 kl. 15.43

Er der nogen der har været på lykkepiller herinde og som er gået over til perikum. Og hvis hvordan er virkningen og hvor lang tid går der før virkningen begynder. Venlig hilsen Ann

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 4. oktober 2007 kl. 15.51

Til Phyllis (Ann)
Jeg har hældt brøndum snaps på perikon blomster, og nu har jeg prøvesmagt denne krydder-snaps, og den smager ganske fint.

Virkningen er måske nok, som om, at du drikker alm. snaps, vil jeg tro.

hilsen fra Peder.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Phyllis, 4. oktober 2007 kl. 16.02

Hej peder
Uha jeg er nu ikke den store snapsedrikker... Men kunne jo prøve om det virker... Skal man tage et glas hver morgen så...

Hilsen Ann

Nyt svar til emnet »Jeg leder efter en lægeurt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Jeg leder efter en lægeurt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider