Skrevet af: Asta Lyberth, 29. april 2007 kl. 13.42
Jeg har spist nogle meget søde og smagfulde kirsebær og sået nogle sten som nu er spirede. Har De så et forslag til, hvordan jeg midlertidigt kan plante dem?. Jeg kan ud fra deres spireproces kan se, at de søger meget nedad (pælerod?). Det jeg gerne vil, er at lade dem søge nedad, men kun et par år eller sådan, indtil vi finder dem et varigt sted. Med den fart de har på, er jeg bange for at komme til at skade rødderne, når jeg om et par år vil flytte dem. Kan jeg grave en midlertidig rende og fore den med sten/grus/sand, fylde den med god jord og sætte dem heri, og så regne med at kunne flytte dem?
Venlig hilsen Asta Lyberth
Skrevet af: Boi Jensen, 30. april 2007 kl. 8.05
Hej Asta
Lad du bare frøene gro og ønsker du at flytte dem senere – gør du bare som i planteskolerne. Hvert eneste år graver du planterne op og rodskærer dem ganske lidt – så pæleroden bliver forgrenet.
Du har ganske ret i at et træ der beholder den oprindelige pælerod uden den skæres over, så den forgrenes – er en umulig opgave at flytte senere.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Asta Lyberth, 30. april 2007 kl. 13.29
Mange tak, Boi, for dit svar. Venlig hilsen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.