Skrevet af: Bettine Lind, 22. april 2007 kl. 11.44
Det kunne være dejligt med et par gode råd angående en blomstrende hæk.
Vi har et skel op til naboen, hvor vi gerne vil plante en blomstrende, uklippet hæk. Som dog skal kunne tåle at blive klippet/studset efter behov.
En del af hækken skal plantes i skygge/halvskygge så det skal den gerne kunne tåle.
Vi har overvejet en spireahæk, men nogen fraråder den fordi den gror helt uhæmmet?
Vi har også overvejet en uægte jasminhæk – da den har en så dejlig duft og skønne blomster. Men som jeg har kunnet læse mig til, vil den gerne have en masse sol!
Sergentsæble kunne måske også være et bud, men den kræver vist oså en del sol.
Er der en der har nogle gode ideer til en hækplante, som vil være velegnet, så hører vi gerne om det! Må meget gerne være over i den romantiske stil :-).
venlig hilsen
Bettine
Skrevet af: Boi Jensen, 22. april 2007 kl. 15.53
Hej Bettine
Når du fravælger en spiraea – er det så fordi det er en af den "gamle type" du tænker på.
Spiraea betulifolia – er rigtig god, hvis hækken må blive godt meterhøj, men den kan nemt holdes i 80 cm, hvis der klippes omkrinng 10 cm af den hvert år når den er færdig med at blomstre. Den har den fordel at den også bunddækker og tåler en del skygge uden det går ud over blomstringen.
Hvis den må blive knapt så høj er Spiraea Little Princess også en mulighed – den får lyse røde blomster og bliver mellem 60 og 80 cm høj. Tåler en del skygge ligesom S. Betulifolia.
Til uklippet hæk synes jeg de er rigtig gode begge. Du skal være opmærksom på at Malus Sargentii bliver 3½ meter høj, hvis den ikke klippes, så her taler vi ikke rigtig om en uklippet hæk, men en egentlig hækplante – eller plante til læhegnet.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. april 2007 kl. 21.59
Spiræa nipp.Snowmound tåler også en del skygge og bliver 1,5m høj,vælter ikke ud til alle sider og kan studses. Den har hvide blomster,kønne høstfarver og flot bark. Også en mulighed.
Hilsen Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.