Forum

Duft geranium / duft pelargonie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Filbert, 1. april 2007 kl. 20.26

HJÆLP! hvor kan jeg bestille, gerne online, duftgeranium? Jeg leder efter følgende: "CONCOLOR LACE" – identisk med "FILBERT" samt den gode gamle "ØREPINEPLANTE"

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. april 2007 kl. 8.19

Hej Helle.

Ørepineplanten kan du bestille hos urtegartneriet. De har også andre forskellige duftgeranium men ikke lige den du søger.

www.urtegartneriet.dk/geranilist.htm

Jeg ved at gartneriet Jensen har haft Concolor Lace men prøv, at forhøre dig hos dem. De kan også kontaktes over nettet, har sortslister m.m.

www.gartnerietjensen.dk/

Venlig hilsen Jeanet

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Filbert, 4. april 2007 kl. 9.31

Hej Jeanet!

Jeg har haft kontakt med gartneriet Jensen. De vil ikke sende pakker under 10 styk – og jeg skal jo kun bruge de 2. Er forøvrigt blevet advaret imod at købe der, da de har meget utøj i deres planter, og som jeg fik oplyst, gør de intet ved det.

Har også tjekket urtegarneriet. De har "ørepineplanten" men ikke "Filbert". Det ville jo være nemmere og billigere om jeg kunne bestille de 2 et og samme sted

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Opstrup, 10. april 2008 kl. 22.46

Hej helle m.fl
jeg har købt hos www.gartnerietjensen.dk
har kun fået en god behandling og der er ikke utøj i deres planter, så det er noget vrøvl
og en anden ting det er da forståeligt at de ikke sender mindre end 10 stk der skal jo være løn til manden der sender det, ellers vil der ikke gå lang tid før det giver undeskud, du vil vel ikke gøre noget gratis vel.

mvh Gert

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Pedersen Hovedgaden 50 Ø Alling, 16. maj 2008 kl. 11.52

Pas nu på HVIS i holder af korrekte navne der nævnes bl. andet her på siden duft geranier,der findes geranier, men duft geranier er forkert,det er duft PELARGONIER der er dert rigtige kontakt www.danskpelargonieselskab.dk de er altid klar til at hjælpe.

Poul

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 16. maj 2008 kl. 16.47

Gartneriet har de sidste mange år haft en invasion af små hvide dyr der flyver rundt, de er dog rimeligt nemme at komme af med (sæt enten planten et sted med vind eller brus den hårdt og brutalt), så jo pas på og lad være med at tage planterne direkte ind i stuen for så kan det blive noget af en opgave at fjerne små hvide fluer fra alle planterne

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ilse Vinholt, 19. december 2008 kl. 11.24

Nu ved jeg ikke hvor du bor – men I Den Gamle By i Århus kan du købe forskellige slags – de driver dem selv frem, – jeg har bla. Lemon, Pepermyntechokolade – og så er det jo et besøg værd uanset hvad.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Pedersen Hovedgaden 50 Ø Alling, 19. december 2008 kl. 13.07

Hej ilse
Du har ret, det er et godt og dejligt sted at besøge,samtidig er det fint du nævner forskelligheden i duft Pelargonier, det vil nok være for meget at nævne alle her, for der er over 50 forskellige duft Pelargonier.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Honore Lomholt, 20. april 2009 kl. 21.31

Hej ilse
jeg har et stort udvalg af mange og flotte duftgeranium,også dem du søger,jeg sælger dem på torvet i kolding tirsdag og fredag og på fredericia torv om lørdagen,jeg kan desværre ikke sende,desuden har jeg mange andre spændende planter. hilsen jannie 23711432

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Honore Lomholt, 20. april 2009 kl. 21.31

Hej ilse
jeg har et stort udvalg af mange og flotte duftgeranium,også dem du søger,jeg sælger dem på torvet i kolding tirsdag og fredag og på fredericia torv om lørdagen,jeg kan desværre ikke sende,desuden har jeg mange andre spændende planter. hilsen jannie 23711432

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anny Hougaard, 2. maj 2009 kl. 13.57

Jeg har gemt "duft pelargonier" (det står på potten) fra sidste år i håb om, at de blomstrede i år. Er de flerårige?

Iøvrigt købte jeg dem for at være geranier, og det dufter af citron, når man rører bladene.

Mit indtryk er, at det lidt i flæng hedder "geranier" og "pelargonier"?

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Filbert, 2. maj 2009 kl. 21.45

Det korrekte navn er (duft) pelargonie.

Geranium er en vinterhårdfør staude...

Pelargonier er flerårig, dog kan visse duftpelargoier være vanskelige at overvintre indendøre. Nogle af de nemmeste er perlargonium graveleons, også kendt som ørepine-plante, slå til potten plante, fis plante. Den dufter af citron. Så den kunne sagtens være sådan en du har fået fingrene i. De blomstre kontinuerligt, dog med en hvileperiode i vinter månederne. Blomsterne er violette

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole., 2. maj 2009 kl. 22.20

Helle, hvad mener du med – fis plante- den kender jeg ikke.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Filbert, 2. maj 2009 kl. 22.52

I gamle dage kaldte man dufpelargonien, den der dufter af citron, for fis plante... Forklaring: i klunketiden var indeklimaet i husene ikke særligt godt, indeklemt duft – når der kom gæster, plejede man at ruske op i duftpelargoniernes blade, så de så de afgav en frisk duft :-)

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 26. juni 2009 kl. 22.58

Alt efter hvor du bor Helle, er du velkommen til (gratis) at hente stiklinger af ørepineplanten hos mig i Kongsted (4683).

Jeg klipper min jævnligt, da den vokser som død og djævel.

De sidste mange gange har jeg smidt afklippet ud, men jeg har ellers lavet nye planter ved på de afklippede grene at fjerne de nederste blade og sætter dem direkte i jord, som holdes jævnt fugtig.

De vokser i løbet af no time.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Andersen, 26. august 2010 kl. 22.55

ørepineplanten blev også engang kaldt for lokumsplante... min ørepineplante har desværre ikke blomstret i år måske fordi det er første år jeg har den,men den er godt nok ved at være høj-kan jeg gøre noget for at holde den nede uden den bliver grim ? har prøvet med en lille gren for at få en ny plante men uden held..

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja Bodi Lumby, 29. april 2012 kl. 7.43

Jeg har for 14 dage siden handlet en del planter hos Jensen, og der var/er også hvide fluer i, hvordan slipper jeg af med de hvide monstre.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2012 kl. 9.09

Nyt svar til emnet »Duft geranium / duft pelargonie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Duft geranium / duft pelargonie

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider