Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. januar 2007 kl. 21.48
Frit groet/plukkede hyben må da være økologisk, når vi plukker dem, "fri for bilos" etc.
Jeg har det lidt rigeligt med slidgigt. Aloe Vera har hjulpet mig godt til en bedre befindelse. – Men så fik jeg den glimrende ide at motionere ved at plukke hyben og tillave det. Jeg udvidede samtidig min horisont ved at læse i kogebøger om emnet. Hyben er velsmagende på alle forskellige tillavningsmåder – men også lidt omstændigt, så jeg forsøgte mig til saft. Der skal blomst og stilk kun klippes af, hyben koges og dryppe af i en saftpose eller på anden måde. Hældes på flasker, og resten, selvfølgeligt i komposten. Har regnormene lige så god velbefindelse af det som mig er jeg endnu mere glad.
"Og så er det ikke engang løvn" at det smager eventyrligt godt. Jeg er nødt til, grundet mængden af 3,5 kg. hyben, at begrænse mig til en snaps dagligt.
Det smager ubehøvligt godt, min datter og børn påstår det sammme.
MEN min velbefindelse og slidgift er ved at være enige om det samme.
Jeg klippede en artikkel ud om at Årslev Forsøgsstation er ved at forædle nogle svenske solbær. Samtidig var der et skema over hvilke brillante stoffer forskellige bær indeholder. Solbær ved vi jo godt er meget sunde, men tænk hyben har næsten lige så meget godt som andre samtlige bær indeholder, +/-.
Næste sommer plukker og tilberedder jeg langt flere end 3,5 kg. hyben. håp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.