Forum

Ligusterhæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Pålsson, 11. januar 2007 kl. 8.41

Hej Alle
Jeg har en eksisterende tjørnehæk
men jeg kunne godt tænke mig at få en stedsegrøn ligusterhæk med tiden.

Min plan var at plante den nye liguster barrods 60–80cm. ved siden at den eksisterende tjørnehæk, således at når ligusterhækken har nået en hvis højde ville jeg så fjerne tjørnehækken.

Er der nogle som har erfaringer med dette og kan det lade sig gøre og kan man fjerne tjørnehækken ved evt at klippe den helt ned til jorden eller vil den stadig skyde derfra også.

Eller risikere man at tjørnehækken går ud.

Håber på lidt hjælp

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 13. januar 2007 kl. 12.54

Hej Allan.

Hvis jeg læser mellem linierne, så vil du gerne have "lukket" af ind til din have, samtidig med at du skifter hæk...

Det er muligt at gøre det, men det kræver en del arbejde, hvis ikke den nye hæk skal blive helt bar på den side hvor den står op af en anden hæk samtidig med at der også stor risiko for at den bliver skæv.

Det allerbedste er jo at fjerne tjørnehækken og plante den nye liguster bagefter, men du kan gøre følgende, for at modvirke ovenstående...

Tjørnehækken klipper du så langt ned og ind, som du nu mener du kan slippe af sted med (hegnslov, nabo, privatliv mv.) f.eks. til en 1,5 meter, hvis du kan.

Derefter planter du ligusterplanterne min 1 meter fra tjørnehækken.

I takt med at ligusterhækken gror op, klipper du så tjørnen ned (og ofte), samtidig med at du stadig holder den meget smal. På den måde får ligusteren mere lys og den bliver (forhåbentlig ikke så skæv).

Når ligusterhækken så er høj nok, så vil jeg på det kraftigste råde dig til at fjerne tjørnen. den skal nok skyde igen, ellers...

Medmindre du skærer den så langt ned, at du kan etablere græs "ovenpå" stødene og så holde det som græsplæne, så dør tjørnen jo til sidst, men jeg kender jo ikke dine forhold i haven.

Hilsen
–Kennet-

PS. God ide med de barrodede lisguster.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svar, 13. januar 2007 kl. 16.15

Hej Kennet

Er der en særlig grund til at jeg skal plante den 1m fra tjørnehækken.?

Jeg synes nemlig at jeg så får tjørnehækken meget langt ind på grunden.

Tak for dit svar

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 15. januar 2007 kl. 10.59

Hej Michael.

Først vil jeg starte med at undskylde at jeg af en eller anden årsag, mente du skulle hedde Allan?!

Grunden til at jeg ville vælge at plante den så langt fra, er at hvis den står tæt op af tjørnehækken, vil den side der står mod tjørnehækken ikke få lys, dvs. ligusteren vil trække væk fra tjørnen og din nye hæk bliver derfor skæv.

Ved at plante den en meter fra, bliver den ikke skæv. Omvendt, kan du jo som jeg skrev gøre tjørnen så lille og smal som muligt – så kan du nok godt plante tættere på, men husk – jo tættere, jo mere lys skal du skaffe fra tjørnen...

hilsen -kennet-

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Pålsson, 15. januar 2007 kl. 11.02

Tak for hjælpen Kennet
Ved du om man evt. kunne plante den imellem tjørnehækken stubbe da der er ca. 30 cm. mellem dem.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 15. januar 2007 kl. 11.26

Hej Michael...

Så ville jeg nok vælge at få trukket stubbene op, ellers får du et stort besvær med at grave de nye huller. Rodnettet på tjørn er som regel (afhængig af deres alder, selvfølgelig) meget kraftigt og stærk.

–Kennet-

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Pålsson, 15. januar 2007 kl. 11.28

Tak for hjælpen Kennet

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. januar 2007 kl. 13.53

Tjørnehækkens rødder er store og du risikerer vildskud langt fra, hvor stammen var. Hvad med at vinterbeskære tjørnen kraftigt, en side hver januar, toppen kan beskæres om sommeren. Det er en foryngelseskur. Jeg har gjort det og er glad for det. Jeg blev både sparet for penge og for at få jorden rodet op.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Pålsson, 15. januar 2007 kl. 13.56

Hej Clara

Det er ikke fordi at tjørne hækken er stor eller noget

jeg synes bare at den er meget gennemsigtig om vinteren og kunne derfor godt tænke mig noget som er lidt mere stedsegrøn tjørnehækken er som god nog og ca. 30 cm. bred og 1,8m høj.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. januar 2007 kl. 21.03

Hej Michael.

Hvad med at prøve noget helt nyt? Plant efeu i mellemrummet i tjørnehækken og lad dem dække og kravle i tjørnen, der stadig skal klippes som hæk. Så har du en stedsegrøn hæk uden af fjerne den gamle.

Hilsen Anne Marie

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Pålsson, 17. januar 2007 kl. 13.20

Hej

Nej jeg vil helst have en rigtig hæk

men ideen var god nok tak for det Anne Marie.

Jeg er lidt i vildrede hvad jeg skal gøre

Jeg har prøvet at grave lidt imellem stubbene for at se om man kunne få nogle barods liguster ned der
Men jeg kan kun grave 10–15 ned og 10 cm. i diameter så jeg ved ikke om det er nok til de nye hækplanter og om den nye hæk vil tage livet af tjørnen eller omvendt

Mvh
Michael Pålsson

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 17. januar 2007 kl. 13.22

Hej Michael.

Ked af at måtte sige det, men du kommer til at gå den sure vej og få den tjørn gravet/hevet op...

Hilsen Kennet

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider