Forum

Fælles hæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 2. januar 2007 kl. 20.06

Hej!

Vi byggede nyt hus i år 2001 og året før byggede vores nabo hus. Da vi købte grunden havde han sat en bøgehæk, men vi ville hellere have ligusterhæk, men som vi sagde til ham, den der kommer først bestemmer selvfølgelig arten af hæk og det gjorde han.

Men nu er det så at her 6 år efter, er hækken blevet skiftet 2 gange plus vi har sat en række bøgeplanter også, for at få den så tæt som muligt hurtigst muligt. Problemet er bare at hækken blive ved med at gå ud og det betyder så at vi stadig ingen hæk har efter 6 år. (Vi skal have levende hegn).

Nu er det så at vi gerne vil skifte bøgehækken med en ligusterhæk, for at se om den har en chance, de 3 andre af vores hække står fint. Men det vil naboen ikke være med til, han vil fortsat prøve at få en bøgehæk til at komme op, det skal siges at han har bøgehæk på de 3 andre sider af hans grund og de står fint, men jeg synes også at han har haft sin chance for at få en bøgehæk til at gro.

Så er det jeg har tænkt på, at kan jeg ikke bare sætte en hæk inde på min egen side af skellet? ½ m inde på min egen grund, men må jeg lade den vokse sammen med bøgehækken og hvad sker der hvis ligusterhækken kvæler bøgen. Vi har et godt forhold til vores nabo og vil derfor ikke have hegnstilsynet indblandet, men vi vil også gerne have en hæk, da vores stue ligger ud til naboens indkørsel, og de derfor er ligeglade, da deres stue er dækket af hæk.

Men er der noget med at hvis jeg planter en hæk på min egen side, så skal jeg også kunne klippe den på begge sider og det vil jeg jo ikke kunne om nogen år når den er stor, da den så går sammen med naboens hæk.

Vores grund er ikke mere end 720 m2 mens naboens er 1100 m2, så jeg kan ikke sætte hækken en meter eller mere på min egen side og han vil ikke flytte hækken.

Vi synes vi har været fair over for naboen, men nu har vi lige bygget til huset og skal derfor have anlagt ny have, så derfor skal vi have ordnet det hele.

Gode råd efterlyses. På forhånd tak.

Mvh.

Tom Nielsen

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. januar 2007 kl. 20.36

Lad ham dø i sin bøgehæk-den kan jo ikke trives som beskrevet-men for at bevare det gode naboskab ville jeg nok tænke mig om endnu engang.

Du kunne jo indgå en aftale -dette er sidste gang jeg indgår i en aftale om en bøgehæk-og hvis den ikke trives efter 2008 må vi have en aftale om en anden hæk i skellet.

Jeg synes at du har været en usædvanlig god tålmodig nabo.

En hæk i skel skal klippes af begge parter!

Lilium

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. januar 2007 kl. 8.34

Hej Tom.

Hengsloven er god at kende (du finder den let ved at google på nettet) og det er godt at vide, at man kan henvende sig til hegnssynet i sin kommune for at få hjælp og gode råd i den slags uenigheder.

Hvis I vælger at gå videre med endnu et forsøg med bøgeplanter, kunne det være en idé at starte med at få en anlægsgartner / gartner til at hjælpe med at finde ud af, hvad der er grunden til den ene hæks mistrivsel – der kan være ødelagt jordstruktur efter byggeaktivitet, der kan være høj grundvandsstand eller en helt anden forklaring, som fagfolk kan indkredse. Og de kan rådgive om problemernes afhjælpning.

Overvej, hvilke ekstra redemuligheder det giver solsort og andre småfugle, hvis den ene hæk er bøg (grenbygningen er meget forskellig fra liguster).

Mvh Lone

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 4. januar 2007 kl. 9.29

Hej!

Tak for svarende.

Lilium jeg har sagt til ham forrige efterår at jeg vil give ham 2 år til at få hækken til at se sund ud, men hækken han plantede sidst er allerede gået ud, så at give ham en chance mere har jeg næsten ikke lyst til.

Lone jeg har læst hegnsloven, men kunne ikke finde noget specifikt omkring det at kunne sætte en hæk på egen grund kun ½ meter fra skel. Men mener du man kan ringe og spørge dem om sådan noget? for så vil jeg gøre det, de må da vide det om nogen. Men jeg har ikke lyst til at få dem ud med dårligt naboskab til følge.

Mvh. Tom

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 5. januar 2007 kl. 13.03

Hvis du sætter et hegn en halv meter fra skel, har du en halv meter du skal holde på den anden side af hegnet-men du har lov til det! Hvad du gør på din egen side af skellet vedrører ingen (du ejer jo jorden og betaler skat af den!) sålænge du overholder loven om 1.8m i skel og du kan addere yderligere cm fra skellinien afhængig hvor langt du går ud (f.eks. 50 cm = en hæk på 2.30m).

Min erfaring er imidlertid at det er en dårlig ide med mindre din nabo accepterer, at du sætter et hegn-nabostridigheder kan forpeste tilværelsen for enhver.

Inviter ham ind til en sammenkomst og lad et ord falde efter en middag med nogle genstande-det løser mange problemer.

lilium

Lilium

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 6. januar 2007 kl. 11.53

Findes der ikke en hæk der minder om en mellemting mellem en liguster og en bøg?

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvej Rasmussen, 6. januar 2007 kl. 22.05

Hej Tom!

Jeg holder med Lone i indlæg 2 – der er en grund til, at den hæk går ud! Det kunne f.eks. være traktose, altså at jorden er sammenpresset der, hvor der har kørt tunge byggemaskiner. Hvis det er det, vil en ligusterhæk også gå ud.

Vi er for øvrigt i samme situation som jer – vi har bøgehæk på tre sider, men kunne ikke blive enige med den sidste nabo. Vi har valgt at sætte et pilehegn ½ m inde på vores egen grund, og den løsning er vi meget glade for, selvom det ikke er det samme som på de tre andre sider. Fordelen ved hegn er, at man så ikke skal vedligeholde på den ½ meter ind til skel.

Måske er der også andre løsninger for jer end lige ligusterhæk over det hele?

At rykke den halve meter ind og lave sit eget hegn/sin egen hæk kan godt anbefales.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. januar 2007 kl. 9.24

Hej Tom.

Du får nok ikke noget ud af at kontakte hegnssynet for at få rådgivning, hvis du ikke vil bruge hegnssynet's indsats for at hjælpe med at finde en løsning. (Efter lovens bogstav kan og skal hegnssynet ikke vejlede, før der ER rejst en sag om hengssyn).

Men måske kan bruge Lilium's råd om en invitation – og måske så der få sagt til din nabo, at det efterhånden er blevet svært at vente på en god løsning og at du har overvejet at kontakte hegnssynet for at der kan komme en god løsning for jer begge. Det kan måske også være en god idé – inden du snakker med naboen – at have kontaktet en anlægsgartner og få et tilbud på en undersøgelse af, hvorfor hækken ikke trives (måske vil du møde samme vanskeligheder, hvis du planter et eget hegn ½ meter inden på din side af skellinien) – så er der da også den mulighed at snakke om.

Din nabo er jo tydeligvis interesseret i at få en fælles bøgehæk til at trives, siden han nu har plantet nyt flere gange.

mvh Lone

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 10. januar 2007 kl. 9.42

Hej!

Jeg har et meget fint forhold til vores nabo og jeg har sagt til ham at der må findes en løsning. Han ved godt jeg vil plante en hæk på egen side for det har jeg fortalt ham, det sagde han ikke så meget til, men efterfølgene er jeg blevet gjort opmærksom på at jeg så skal holde min egen hæk på begge sider samt bøgehækken på min side, det vil ikke kunne lade sig gøre da jeg havde i tankerne at lade de 2 hække vokse sammen, eller lade min ligusterhæk kvæle hans bøgehæk helt.

Alt snak er prøvet så det får jeg ikke mere ud af, vi er stadig meget gode naboer, og det er meget vigtigt for os.

Jorden er ikke sammenpresset da den er skiftet en meter ned, min nabo skal ikke have skyld for ikke at prøve at få den til at gro. Han har en svoger der er anlægsgartner som også hjælper ham, men det er heller ikke blevet til en hæk:-)

Et hegn på egen grund har vi tænkt på, men vi skal have levende hegn ifølge grundejerforenningen, samt jeg mener at man stadig skal holde den side af hans hæk der vender over til os.

Hvilken hæk der bliver sat er sådan set ligemeget bare den kommer op i 180 cm. Men han VIL have bøg!

Mvh.

Tom

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 10. januar 2007 kl. 10.25

Det er lidt mærkeligt, for en robust bøgehæk trives da stort set alle steder, hvis den ikke gør, gør andre hække det nok heller ikke.

Plantetidspunktet er vistnok ret vigtigt med bøg.

Jeg mener at bedste plantetidspunkt er i november eller faktisk nu – med den milde vinter vi har.

Håber i får en bøgehæk til at trives / vokse på stedet, for det er en meget flot hæk.

hilsen
Peter

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 10. januar 2007 kl. 11.14

Hej Tom

Det er aldrig rart at havne i sådan en situation, især ikke når naboen er en smule stædig og uforstående.

Min veninde var i en lignende situation sidste år, og valgte at plante pil 1m fra skel. Det kommer flettet lige til at plante (http://www.asgaardribe.dk/pileflet/), og efter 3 måneder havde hun et tæt 2m højt hegn. Den problematiske hæk gror nu bagved, og om 8–10 år når den er oppe kan hun så fjerne pilen!

Jeg ved ikke om det er en løsning der kan bruges, men held og lykke med det!

KH Britt

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 10. januar 2007 kl. 13.21

Hej Peter

Tro mig når jeg skriver at der er gjort ALT, for at få den hæk til at gro, der er sågar blevet lagt champignonmuld ovenpå, og der er jo i forvejen skiftet jord ned til en meter. Men jeg påstår ikke at en liguster skulle kunne gro der, jeg ved bare at kan den gro i det andet sammenkørt jord med meget kridt så skulle den også kunne gro i mellem naboen.

Om den er pænere end en ligusterhæk må bero på hvilke øjnene der ser:-))

Det med pilen kunne være en idé, men mon den er til at få op igen, tænker på hvor stort et rodnet der er på sådan en.

Mvh.

Tom

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. januar 2007 kl. 22.03

De fleste bøgeskove vi ser omkring os er plantet på det mest vanskelige jord der kan forestilles, ikke mindst på stejle lerbakker. håp

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 10. januar 2007 kl. 22.10

Hej Hans Åge

Jeg skal ikke gøre mig klog på de danske bøgeskove, ej heller bøgehække, jeg kan kun forholde mig til naboens hæk, og den kan ikke gro!

Mvh.

Tom

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 11. januar 2007 kl. 15.57

Til Tom Nielsen.

Vedrørende dit hækproblem:
Når en bøgehæk ikke vil vokse / gro det pågældende sted så vil en Ligusterhæk det antagelig heller ikke.

Bøg stiller ikke større krav til voksested / jord end Liguster gør. Måske har i været alt for gode ved jorden, måske er champignon muld slet ikke så godt?

men det må fagfolk kunne svare dig på.

Min frodige bøgehæk vokser i ganske almindelig jord og stiller ikke de store krav.

Den bedste løsning er, at i bliver enige om en fælles hæk i skel, så spare du også plads inde i din egen have.

m.v.h.

Hella

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. januar 2007 kl. 21.54

Kære H.L.

Det er en god formulering du anvender.

Men så må P. Økologi da kunne træde i karakter og oplyse hvor problemet befinder sig – hvis det overhovedet er.

Hvis dette forum er, må der, forventende, være nogle tæt på os som oplyser om skavankerne.

Forøvrigt synes jeg at vi allesammen kommer hinanden ved, og vi nærmest, lige som kender hinanden, er det dog ikke hyggeligt at vi har os. håp

Nyt svar til emnet »Fælles hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fælles hæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider