Skrevet af: J. H., 28. november 2006 kl. 8.43
Efter at have læst alverdens råd om pleje og sidste slåning af græsplænen inden vinter, vil jeg alligevel spørge om det er en rigtig dårlig ide at slå græsplænen en sidste gang, netop nu?
Tænker også på det skønne og milde vintervejr vi har, for min plæne er vokset sig for høj nu, højere end de anbefalede 4–5 cm om vinteren.
Er det uhensigtsmæssigt at klippe den tilbage til de 4–5 cm, på nuværende tidspunkt?
Venligst Jeanet
Skrevet af: Helle Nørgaard, 28. november 2006 kl. 9.39
Hej Jeanet
Jeg har det samme problem, med at min græsplæne også er vokset. Jeg er bange for at det bliver svært da græsset er meget vådt, men nu har de lovet tørt de næste par dage, så jeg håber på at kan få det gjort, det er ikke for sent så længe den gror og jeg lærte engang af en anlægsgartner, at græsset gror så længe det er 10 grader og derover.
Helle – www.helleshave.dk
Skrevet af: Lilium, 28. november 2006 kl. 17.55
Græsset kan slås uden problemer, så længe det vokser-og det gør det jo med de temperaturer vi har for tiden! Samtidig får man også gjort kål på de mange blade så regnormene lettere kan trække dem ned under jorden og fordøje dem. Det hindrer måske sneskimmel.
Man skal imidlertid ikke sætte sin plæneklipper til det laveste niveau, men det højeste.
Nogle anbefaler at plænen gødes en sidste gang med PK gødning -jeg gjorde det sidste år, men kan ikke observere nogen forskel.
Hvis man spiller golf har det måske betydning, men ellers er det nok betydningsløst.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 28. november 2006 kl. 22.55
Ja men som jeg også skrev, så er plænen meget våd, jeg har været ude at samle blade op i dag, og plænen var så våd at hver gang jeg tog et skridt så stod der et vandspøjt op, og det kan min græslåmaskine ikke klare, den går i stå når plænen er våd, men hvis den bliver mere tør, så vil jeg som jeg også skrev prøve, for selvfølgelig sker der ikke noget med plænen.
Skrevet af: J. H., 30. november 2006 kl. 12.40
Tak for svarene begge to
Græsset er stadig for vådt til at klippe ned.
Hvilken betydning kan det omvendt have, hvis græsset gennem vinter er for højt efter den anbefalede højde?
Venligst Jeanet
Skrevet af: Helle Nørgaard, 30. november 2006 kl. 15.42
Jeg syntes intet. Jeg kommer næsten altid forsent til at slå græsset en sidste gang, og jeg har ikke kunne se nogen forskel. Så snart det er vejr til det begynder jeg at gøde og så er græsset hurtig i gro.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.