Skrevet af: Jens, 22. november 2006 kl. 16.34
Som ny haveejer glæder jeg mig i denne tid over at se friske, grønne skud på syrenen, knopper på forsythiaen og store blomsterknopper på magnolietræet. Min kæreste siger, at det er de knopper, der springer ud til foråret, og at det sker hvert år ved denne tid – det skulle altså ikke have noget med et særlig mildt efterår at gøre. Er det rigtigt, at disse knopper overlever vinteren?
Skrevet af: Boi Jensen, 22. november 2006 kl. 18.18
Hej Jens
Helt rigtigt, stort set alle knopper overlever vinteren og det er den måde, vi kan få en hurtig start på forårets blomstring og vækst.
Husk at en gren får blade en gang – og det er det år, hvor den gror ud, derefter kan der gro en gren ud fra hver knop, der sad bagved bladet. Så enkelt fungerer det.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 4. december 2006 kl. 10.47
Jeg er altså ikke helt sikker på at Boi svarer korrekt på Jens' spørgsmål. Jeg har nemlig, med overraskelse, noteret af min pil har gæslinger, min syren har grønne knopper som er ved at springe ud, og min forsythia blomstrer! Den har ikke bare knopper, nej, den står med fine gule blomster her den 4 december året 2006. Så det er altså ikke kun anlæg, det er fuldt udviklede knopper, der tror det er forår. Og det er efter min mening ikke normalt. Jeg bor på Møn, så østersøen holder naturligvis temperaturen oppe, men jeg har godt nok aldrig set sådan en forskydning. Er der andre der oplever dette, og ikke mener det er helt normalt?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.