Skrevet af: Marie, 8. oktober 2006 kl. 15.51
Hej igen.
jeg har fået lyst til at prøve lykken og plante mit eget advokadotræ fra grunden. En bekendt havde selv gjordt det, så jeg fik lyst.
Jeg har lagt en advokadokerne i vand, og den er allerede begyndt at spirre, men er der nogen der ved hvor lang tid den bør ligge der 14 dage?
Smil Marie.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. oktober 2006 kl. 9.17
Når spiringen er begyndt, skal kernen ikke ligge i vand længdere, så begynder den at rådne. Plant i stedet i en potte.
Skrevet af: Marie, 9. oktober 2006 kl. 14.23
Ok tak for rådet.
Ja, det ville jo være ærgeligt hvis alt arbejdet var spilt.
Smil M.
Skrevet af: Marie, 9. oktober 2006 kl. 16.54
Må lige tilføje:
er spirringen begyndt hvis en enkel lille rod i den lyse ende titter frem?
Smil M.
Skrevet af: Rikke, 10. oktober 2006 kl. 14.42
Jeg kan ikke få kernen til at spirre, har forsøgt flere gange. Hvordan gør I?
Skrevet af: Marie, 10. oktober 2006 kl. 17.41
Det er første gang jeg forsøger(håber det virker), men jeg lægger jo kun kernen i vand og venter. Hele skallen skulle vist flække... Jeg er ikke sikker.
Skrevet af: Mark Hansen, 24. oktober 2006 kl. 5.09
Det hedder en avocado ikke advocado, selvom der efterhånden er pænt mange som siger det...
Skrevet af: Marie, 25. oktober 2006 kl. 18.15
Nåå ok det glemte jeg vist...
Skrevet af: Niels Thøgersen, 7. november 2006 kl. 10.09
Hvordan overvintrer avokado tåler den minus grader
det samme gælder kivi kan man overvintre dem
Skrevet af: Rikke, 27. november 2006 kl. 19.50
Vupti. Nu er min avocado kerne begyndt at spire. men hvad så? Skal jeg gøre noget ved den, eller klare den sig selv? (selvfølgelig med lidt vanding engang imellem)
Skrevet af: Ole, 4. februar 2007 kl. 12.37
Min Kiwi står i drivhus, der har den overvinteret. min Advokado.tog kernen og satte den i kapilærkasse, nu er den 50 cm høj, men jeg kender intet til dens videre vækst, jeg har her i febuar sat den frem i lyset, og er sparsom med vand...prøver via nettet at få råd om pasning
Skrevet af: Caspar, 23. februar 2007 kl. 11.12
Mit advocado træ var 1 år om at komme op af jorden, nu står det pænt og er 1 meter højt, med store flotte blade. når træet har fået sine første 2 blade klippes stammen lige hvor de 2 blade er, og så står der en bar pind tilbage, ikke så kønt. men efter kort tid kommer træet med en forgrening, det vil sige at træet bliver stærkere. held og lykke
Skrevet af: Dorthe, 9. marts 2007 kl. 10.31
Jeg har gentagne gange fået en avokado til at spire ved at stikke 3. tændstikker eller kylligenåle lidt ind i kernen ca. midt på kernen.
Den flade ende kommer ned i et glas vand; Kernen hvilker nu på tændstikkerne/nålene, og spidsen er over vand. Der går som regel ikke mange dage førend den spirer.
Derefter kommer den i jorden, stadig med spidsen fri.
Om sommeren står den på terassen, og om vinteren er den inde. Den taber nogle af bladene når den kommer ind, men beholder stadig mange, og der kommer flere.
Men.Planten er ret kedelig. En lige stængel med blade op ad siderne.
Er der nogen der ved hvordan man får den til at forgrene sig?
Skal jeg bare knibe den? Og hvornår?
Kan den sætte frugter i Danmark, og hvis ja, skal det så være i drivhus?
Hilsen
Dorthe
Skrevet af: Advokadomama, 22. april 2007 kl. 16.00
Haiiza jeg har sået to advokadoer fra bunden. den ene lagde i vand et døgn den anden en time. forskelen er nu at den der har langt i vand et døgn er vokset 35cm og den ande er kun 4cm. så HUSK at ligge den i vand inden den plantes!
Skrevet af: Rikke, 23. april 2007 kl. 8.05
Så er min avocado endelig begyndt at skyde. juhu
Og det går stærkt...
Skrevet af: Bente S., 23. maj 2007 kl. 21.43
Jeg lod min ligge og tørre til den revnede, lagde den i jord ved en anden plante og glemte alt om den, indtil i dag hvor jeg ville kigge hvad det var for noget der spirrede havde undret mig over det længe hev den op og nå! ja det var den advokado jeg lagde for flere måneder siden er ca. 50 cm nu
Skrevet af: John Stephansen, 30. august 2007 kl. 17.09
Jeg har prøvet 100 gange, men uden held.
mvh.
john,
Skrevet af: Michael, 24. oktober 2007 kl. 13.17
Hej jeg har også været heldig at få mine sten til at skydejeg have en potteplante med jord fra mit gamle palmetræ og tænkte hvor ikke jeg proppede begge sten i jorden kom vand på jorden og lagde et lag husholdnings film over og prikkede nogle huller der gik godt nok 3 mneder og var ved at opgive da der pludselig var skud fra dem, og nu står der 2 flotte stammer ved siden af hinanden med flotte store blade de er ca 40 og 25 cm høje nu men kunne godt tænke mig at vide lidt mere om dem. ang vandinging og pleje.
Skrevet af: Jannie, 20. november 2007 kl. 21.20
Hej jeg har haft en avokado i 4 år nu, som jeg selv har dyrket frem. Om sommeren ståe den i drivhuset og om vinteren inden for. Den er 225cm høj og har en stamme på ca 5 cm. Men jeg venter stadig på om der kommer nogen frugt på. Så hvis der er nogen der ved hvor gammelt den skal være for at bære frugter da selve avokatoen er jo et tung frugt.Så vil jer gerne høre mere derom. Jeg har gødet den jævnligt hele sommeren
Skrevet af: Tim, 25. januar 2008 kl. 23.11
Min avokado er 20 cm høj er dar nogen som ved om den skal ha meget varme
Skrevet af: Jørgen Møller, 3. februar 2008 kl. 0.15
Her er mange og gode indlæg, som har givet mig et praj om bl.a. beskæring. Tak for det.
Vi har også prøvet i vand og med pinde samt i et hyacint-glas, men det lykkedes faktisk først, da vi bare lagde stenene i jorden. Inspireret af egens agern. Hvor svært kan det være!
Når det en gang rigtigt er lykkedes, bliver planten til et træ, og er det så nødvendigt at slæbe det indedørs om vinteren?
Har nogen erfaring med at lade træet stå ude om vinteren, evt. med lidt beskyttelse?
Skrevet af: Eivin Knidsen, 3. februar 2008 kl. 2.00
Angående overskriften: Der er ikke noget "d" i ordet avocado. Hvorfor tror alle at det staves sådan?
Mvh Eivin
Skrevet af: Kirsten Grooss, 30. marts 2008 kl. 10.12
Jeg lagde en sten i jorden i efteråret. Der gik ikke mere end ca 14 dage før den begyndte at spire. Efter yderligere 1 måned stod den i stampe med 6 blade. Nu er det ca 4 måneder siden og foråret er kommet, den har skudt igen med 4 store blade og er nu ca 50 cm.
Den skal have meget vand og kan godt lide sol. Når vi når aften virker det som om den falder sammen, bladene bliver bløde og falder lidt. Men næste morgen står den flot og strunk igen.
Jeg har lige læst mig frem til at toppen skal nippes for at den vil forgrene sig, så det vil jeg gøre lige om lidt. Dog bliver det over de blade den har nu.
Skrevet af: Jakob, 29. juli 2008 kl. 12.49
Fakta om avokado:
frugter efter 56 år (de er mellem 612 mdr. om at modne, fra blomst af)
vækst temperature 2036 alt efter sort
højde 20 m
skal holdes fugtig
Skrevet af: Jannie, 29. juli 2008 kl. 21.52
Hej jacob
Det var dejligt at høre noget om avokadoen.
Ved du også hvor tit de skal gødes?
Jeg har en på omkring 34 meter og en god tyk stamme og den er ca45 år. Hvad farve har blomsterne. Og kan man nøjes med en plante ang bestøvningen. Mange tak
Skrevet af: Jakob, 30. juli 2008 kl. 7.33
Hej Jannie
Blomsterne er grønlige, men du kan ikke nøjes med et træ hvis de skal bestøves, da blomsterne han blomster er aktive den enedag og hun blomsterne den anden, altså på skift... ikke en gang med to træ kan du være sikker på de kan bestøve hinanden, man skal have træ der genetisk starter med hunblomsterne og hanblomsterne... om man med en vatpind kan snyde lidt ved jeg ikke... men det kunne prøves.
Avocado er meget gøndningskrævende, og skal gødes i vækstsærsonen, hvor tit kommer an på hvilken gødning der anvendes, og jordens PH værdi. Den kan bedst lide en PH værdi omkring 5 til 5,8 så brug ikke vand fra vandhanen da der er kalk i og vil hæve PH værdien.
Skrevet af: Sofie, 19. februar 2009 kl. 14.06
Tak for alle de gode inlæg:) nu vil jeg bare vente i spæning på min avocado spier:D
Skrevet af: Bent Nielsen, 9. juli 2009 kl. 17.16
MIn er 1.5 meter og jeg har 3 stk man skal og vande med gødning mine for vand 1 gang om dagen.
Skrevet af: Maiken, 16. august 2009 kl. 16.00
Hejsa med jer!
Dejligt med dette forum! Jeg såede 2 avocado sten for halvandet år siden, ved at ligge stenen i jord og ligge film over for at skabe drivhus effekt. Den ene kom aldrig op, men den anden står fint og er nu ca. 1,10 m.
Den er blot høj, og jeg skulle gerne ha den til at forgrene sig lidt. Jeg vil dog ikke klippe i den uden at vide hvad jeg gør. Har passet den omhyggeligt. Den står i et vindue og jeg har aldrig gødet den.
Hvor skal jeg nippe eller klippe for at gøre det rigtige?
Hvad gøder i med?
På forhånd tak
Kh Maiken
ww.antlia.dk
Skrevet af: Bent Nielsen, 17. august 2009 kl. 10.19
Du skal bruge blomsergødning
Skrevet af: Victor Bjørholm, 6. september 2009 kl. 10.46
Hej jeg heder victor jeg prøver at finde ud af om avocadoer kan tåle frøst
Skrevet af: Victor Bjørholm, 6. september 2009 kl. 10.46
Hej jeg heder victor jeg prøver at finde ud af om avocadoer kan tåle frøst
Skrevet af: Kirsten Grooss, 6. september 2009 kl. 15.36
Hej Victor
Avocadoer tåler absolut ikke frost.
Hej Maiken
Toppen skal nippes, for at få planten til at forgrene sig.
Skrevet af: Victor Bjørholm, 7. september 2009 kl. 15.52
Tak kirsten grooss kan de tåle frost på nogen bestemt højde/alder
Skrevet af: Maiken, 8. september 2009 kl. 11.42
Takker for svar Kirsten! Mon det er for sent nu planten er halvandet år gammel? Jeg forsøger mig i hvert fald alligevel...
Skrevet af: Kirsten Grooss, 8. september 2009 kl. 16.30
Hej Viktor
Den kan ikke tåle frost af nogen art eller på noget tidspunkt. Jeg har set den vokse i en have på Azoerne, og den var stor. Der har de absolut ingen frost heller ikke i vinterhalvåret.
Skrevet af: Victor Bjørholm, 8. september 2009 kl. 18.33
Vfkan den dan tåle at det bliver minus grader uden at blive rørt af frost
jeg har også prøvet at ligge dem i en krukke og prøve at ligge film oven på skal jeg prikke huller i
Skrevet af: Kirsten Grooss, 9. september 2009 kl. 19.06
Hej Victor
Den kan ikke tåle temperaturer under +15 grader. Jeg plantede stenen i en urtepotte med jord og sørgede for at holde jorden en anelse fugtig. Og intet andet. Efter 56 uger begyndte den at spire. Ja du skal sørge for at der kan komme fugt ud, så jorden ikke begynde at mugne.
Skrevet af: Victor Bjørholm, 10. september 2009 kl. 12.31
Tak skal jeg så bare ha et træ indefor om vinter tiden
Skrevet af: Victor Bjørholm, 11. september 2009 kl. 10.45
V
Skrevet af: Salina Bruun, 23. august 2011 kl. 8.07
Hmm sjovt at i denne trår kan de ikke tåle frost når så i andre tråde herinde er der folk der har med held ladet dem stå ude året rundt og som fint gror videre i den varme del af året.
det har noget med at gøre hvilke type det er ;) samt om hvor gammelt / stort planten er klart en lille bitte spire ikke kan overvintres udenfor i danmark mellem snedriverne men at en ældre større plante kan.
Skrevet af: Pou Thulstrup, 1. september 2011 kl. 13.02
Vi har dyrket avocado. For at få planten ttil at forgrene sig har vi klippet topskuddet af ret tidligt. Den sætter nu nye sideskud, som vi igen efter pasende tid klipper af. Planten vokser troligt videre. Den sidste vi drev frem havde en radius på over en meter. Den står nu i Randers Regnskov! Vi lader planten stå i vor udestue om vinteren (der er ikke frostfrit. Venlig hilsen Poul
Skrevet af: Lena Christensen, 5. november 2011 kl. 14.17
Hei.
Min avokadoplante vil ikke sette sideskudd.
Jeg klippet skudd etter den hadde fått sine 2 første blader, klipper igjen etter blad nr 4.
Nå ser den slik ut. Hvor skal jeg klippe for at det skal komme sideskudd?
Skrevet af: Henrik Jensen, 21. januar 2012 kl. 15.52
plantede stenen i en potte med alm havejord sidste år i marts md. nu er den 150 cm store blade på en enkelt stamme
Skrevet af: Bjarke Engvang, 27. august 2019 kl. 12.57
Hej,
Jeg har plantet et par advokado trær lige pt. har jeg 2 planter på ca. 25CM højde.
Jeg har her det sidste uge sat mine advokado trær uden for til varmen.
træerne klare sig fint. men efter de har stået i solen i ca. 4 dage er bladene blevet brune men ikke tørre og visne bare brune på den eneside mod solen. har ikke set det før. er det ok.
De får vand og sol nok. (De er tørstige)
Nogle der har set det før, og hvad kan der være galt?
Skrevet af: Svend Høst, 27. august 2019 kl. 13.03
De er blevet sol skoldet , planter man sætter ud skal langsomt vænes til solens skarpe lys , du kan pille de skadede blade af , der kommer nogle nye......
Skrevet af: Betina F., 28. april 2023 kl. 20.55
Advocadoplante ca 2,5 år
Skrevet af: Betina F., 28. april 2023 kl. 20.56
Advocadoplante ca 2,5 år
Skrevet af: Betina F., 28. april 2023 kl. 20.58
Ved ikke lige hvorfor billedet ligger ned 😅
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.