Skrevet af: Jane, 13. maj 2003 kl. 16.09
Vi har besluttet os for at anskaffe os en ny plæneklipper, og i den anledning vil jeg gerne høre om der er nogen der har gode/ dårlige erfaringer med el-drevne plæneklippere?
Vores valg står mellem en el-dreven fra Gardena (Accu cylinderklipper RM 380)og en traditionel Håndskubber.
På forhånd tak.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 13. maj 2003 kl. 21.13
Mit valg vil uden at blinke være håndskubberen. Del af miljø- og helbredsmæssige årsager (motionen) dels fordi effekten på ledningsfri plæneklippere er lavere end dem med ledning. Mange taber yderligere kraft efterhånden som strømmen svækkes i batteriet. Desuden bør I være opmærksomme på, at mange ledningsfri elplæneklippere ikke kan klare sejt eller højt græs, men må klippe det ned af flere omgange med forskellige klippehøjde. Dét er træls!
Genrelt holder akkumulatorer til godt 400 opladninger, hvorefter de er udtjente og skal udskiftes. Levetiden nedsættes, hvis plæneklipperen løber helt tør for strøm eller maskinen ikke lades helt op pr. gang. Vinteropbevaringen kan også give problemer, hvis den ikke tilgodeser akkumulatoren gosdt nok mht til strømforsyning, genopladning temperatur m.v. (så maskinen aflader). På plæneklippere med fastmonteret akkumulator er det nødvendigt at anbringe hele plæneklipperen i nærheden af en stikkontakt eller oplade med forlængerledning. Det sidste gør, at man må være ekstra opmærksom mht til fugt og nedbør for ikke at få kortslutninger.
Akkuumlatormaskinerne er primært nyttige, fordi de er lettere at komme rundt med mellem træer. Du kan evt gå på biblioteket og se en lidt ældre test af elplæneklippere i forbrugerrådets blad Tænk og Test nr. 4/1999.
GRØN INFORMATION skriver bl.a:
”En “muskeldreven” plæneklipper er langt at foretrække for miljøet i hvert fald. Er græsplænen for stor til den “muskeldrevne”, er de elektriske græsslåmaskiner den næst-bedste løsning. Selvom de elektriske haveredskaber også forurener, er det dog langt mindre end de benzindrevne. Forureningen stammer primært fra elværkernes produktion af elektricitet, men også de genopladelige batterier fra batteridrevne haveredskaber kan indeholde miljøbelastende stoffer.
Benzindrevne haveredskaber belaster miljøet mest. Forureningen fra benzindrevne haveredskaber stammer primært fra motorens udstødning og det er her især udslip af kulbrinte, der er problematisk.
I 1993 var udslippet af kulbrinter fra private plæneklippere, kædesave, hækkeklippere m.m. 1.5002.000 tons.”
De senere år er dog fremkommet en række plæneklippere med nedsat udslip af skadelige kulbrinter.
Skrevet af: Jørgen Martens, 24. juni 2003 kl. 14.49
Jeg er meget glad for min lille el-plæneklipper. Den var billig, den starter altid første gang, og når man har vænnet sig til den lange ledning, får man hurtigt taget på den.
Skrevet af: Ole Nielsen, 25. juni 2003 kl. 7.43
Det er også min erfaring. Ledningen vænner man sig forbavsende hurtigt til.
Og el-klipperens færdigheder er ikke så ringe endda.
Forleden forsøgte min nabo forgæves at klippe sit græs med en håndskubber. Det var umuligt, fordi det var blevet 10–15 centimeter langt.
Det klarede min lille el-klipper uden problemer.
I øvrigt opnår man altid det bedste resultat – uanset klipper – når græsset er knastørt. Det vil i mange tilfælde sige sidst på eftermiddagen.
Hvad motion angår, kan jeg til enhver tid demonstrere, at også en el-klipper med ledning kan give masser af sved på panden med flere lokaliteter.
Så længe jeg nyder synet af min nyklippede plæne, orker jeg ikke at deltage i diskussionen: Cylinderklipper contra rotorklipper.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Ib Frederiksen, 22. januar 2007 kl. 17.22
Min lille Black & Decker el-plæneklipper har fungeret fint i 7 år; men nu er den ved at være slidt, og jeg påtænker at købe ny til den kommende sæson. Ledningen har jeg lært at leve med uden besvær; men den kan godt være i vejen, når mit barnebarn slår plænen; derfor kunne jeg tænke mig at købe en ledningsfri klipper; virker de tilfredsstillende? Er der nogen ulemper?
Med venlig hilsen
Ib Frederiksen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.