Forum

Er det amorfe/asymmetriske/uregelmæssige sygt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte S. H., 21. april 2006 kl. 12.42

Hej

Et lidt offbeat spørgsmål fremsat i interesseret uvidenhed:

Det synes som om blade som regel er mere eller mindre symmetrisk eller om ikke andet regelmæssigt opbygget – i hvertfald hvis man kigger i det morfologiske afsnit i sin flora. Det symmetriske giver sluttede, helstøbte former, som er relativt lette at beskrive sprogligt.

Er det rigtigt at blade som regel er symmetriske eller meget regelmæssige (f.eks. i forhold til bladets indskæringer)?

Findes der f.eks. helt amorfe bladformer?

Er det amorfe eller uregelmæssige overordnet set et sygdoms – eller dødstegn? (Når et blad visner forvandles formen vel altid i den retning).

Venlige hilsner
Lotte

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 21. april 2006 kl. 20.36

Det lyder smadder spændende, jeg ved ikke en pind om hvad morfologi er eller hvad amorfe bladformer betyder...og jeg gider ikke slå det op lige nu!

Måske kan du hurtigt fortælle hvad det betyder?

Men jeg ved at naturens former i sin opbygning, afspejler den gyldne brøk, også kaldet den guddommelige brøk, altså at opbygningen i sit forhold bygger på en brøk som også mentalt er et forhold som mennesket finder smukt. Allerede noteret ved ganske simpelt forsøg i oltidens grækenland. Kan desværre ikke huske, hvem det var, der gik rundt i gaderne og undersøgte hvor på pinden menneskerne synes det smukkeste forhold var.

Hilsen Helle-Sofie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte S. H., 21. april 2006 kl. 23.28

Hej Helle-Sofie

Tak for responsen. Jeg kan godt følge din association til brøken. Og mon det ikke er beslægtet, jeg kan bare ikke greje hvordan. Måske noget med, at det symmetriske er smukt, fordi det er sundt (hvis det forholder sig sådan) eller...

Morfologi er læren om form. Formlæren opregner de forskellige ydre former inden for et felt med tilhørende fagudtryk. Der findes formlærer inden for mange forskellige felter ligefra botanik og zoologi til hudsygdomme og metaller.

Amorf: Betyder uden form eller uden struktur – altså det formløse. Formløse former. Man bruger gerne udtrykket om klatagtige uregelmæssige former a la Sorte Slyngels signatur for nu helt at skifte område.

:-) Lotte

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 22. april 2006 kl. 16.29

Lindeblade er skævt hjerteformede, har aldrig hørt nogen udtale at det er en negativ ting, tværtimod.

Bonzai-træer, og naturligt vindskæve trær i landskabet har også stor æstetisk værdi.

Havehistorisk har æstetikken svinget fra det symetriske mod det amorfe, til tider er overdreve uformelige planter været meget på mode, eks. Victoriatidens England.

Der er sikkert flere eksempler.

Nyt svar til emnet »Er det amorfe/asymmetriske/uregelmæssige sygt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er det amorfe/asymmetriske/uregelmæssige sygt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider