Forum

Har nogen erfaring med forbedring af lerjord?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Plovmann, 9. april 2003 kl. 8.57

Hej! Som overskriften sikkert fortæller har jeg et problem med lerjord. Jeg er ved at omlægge min have og har MEGET lerjord. hvad kan man gøre for at forbedre den?

Mvh. Lars Plovmann

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Petersen, 14. april 2003 kl. 23.32

Hej Lars.

Vi har (havde) samme problem i vores køkkenhave.

Forrige efterår tog vi så og spredte ca. 20 cm hestemøg fra heste der KUN havde gået på spåner ud på hele stykket og lod det ligge vinteren over.

I foråret fræsede vi det ned. Jorden ser lidt speciel ud det første år, da en del af savsmulden kan ses, men det betyder ikke noget. Derefter såede og plantede vi som sædvanligt og høstede gigantstore grøntsager uden yderligere gødning!

Dette forår har vi ikke tilsat jorden yderligere og den er nu helt let og smudrer nemt skøn jord!

Jeg regner med at give den en ny omgang på samme måde dette efterår.

Jeg tror ikke at hestemøg fra heste der har gået på halm giver samme gode effekt. Det har jeg også hørt fra de mange mennesker der har købt møg fra os sidste år. Samtidig er savsmuld til heste fuldstændig ubehandlet i modsætning til traditionelt dyrket halm der indeholder sprøjterester.

MVH
Karin

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. april 2003 kl. 10.31

Du kan tilføre rigeligt sand, der arbejdes ned i pløjelaget med greb. Som med hestemøg er tilførsel af organisk matriale vigtigt. Det sker bedst gennem brug af jorddække og efterafgrøde. Brunt jorddække udlægges, når afgrøderne er store nok, kompost, planteaffald o.l. placeres mellem rækkerne. Efter høst udsås afgrøder, ikke med henblik på høst, men som efterafgrøde. De holder på næringstofferne og tilfører jorden vigtig energi gennem rødder og overjordiske dele. Det er vigtigt at efterafgrøden nedmulder på voksestedet. På lerjord anbefales normalt etårige, der visner med vinterens komme. Bruges flerårige, nedmuldes der i december–januar så nedbrydningen er langt fremme når såning sker følgende forår. Efterafgrøder benyttes hver sæson.

Undgå endvidere at træde på jorden og bearbejde tung og våd jord. Indret faste bede på 1,2 meters bredde, der kan nås fra omkringliggende stier. Det er desuden vigtigt at løsne jorden med greb i dybden inden såning/udplantning. Bortset fra anlægsarbejde bør du undgå gravning med spade.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annegrete, 9. juli 2003 kl. 20.55

Hej!

Vi er et lidt ældre ægtepar, der for ca. 7 år siden er flyttet i en helt ny andelsbolig. Vi anlagde haven med hjælp fra en landskabsarkitekt. Haven er på ca. 70 kvm., og vi er stort set tilfredse med den, men jorden er meget leret. Vi har hørt, at tilførsel af svovlsur ammoniak skulle kunne hjælpe på jordstrukturen. Er det rigtigt?

Venlig hilsen Annegrete Suhr

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. juli 2003 kl. 7.19

Det har jeg ikke tidligere hørt. Det sikreste er at tilføre et lag på 5 cm filtergrus, bakkegrus eller sand fra en gammel sandkasse, samt sørge for et godt jorddække af let nedbrydeligt organisk matriale. Gruset arbejdes ned med greb og giver permanent forbedring, da lerpartiklerne ikke så let kittes sammen. Jorddække tiltrækker og giver næring til mange smådyr og mikroorganismer, der sammen opbygger og vedligeholde den vigtige krummestruktur, der giver en smuldrende, frugtbar jord. Afklippet græs, hækafklip, ukrudt uden frø o.l. kan skjules under stauder, buske m.v.

Tilførsel af dolomit eller jordbrugskalk vil også bidrage til en forbedring sammen med de andre tiltag.

Hvor du har plads og giver dig tid, vil det være en god idé at udså en efterafgrøde af olieræddike, blå lupin og vintervikke nu i juli. Rødderne fra efterafgrøden vil opbryde tung jord og give indfaldsporte til mikrolivet i jorden. Det bør vokse året ud og fungere som vinterens jorddække, hvorefter det til vinter eller tidligt forår kultiveres eller hakkes omkuld. Du kan så i rækker og supplere med jorddække imellem disse, så humusopbygningen starter allerede nu mens jordens aktivitet er høj p.g.a varmen. Det er rigtig godt i køkkenhaven hvor der er høstet tidligt, f.eks kartofler, løg, salat m.v.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 10. juli 2003 kl. 17.07

Jeg skal blot minde om det råd, som Grønne Glæders Helge Petersen giver.

Han erfaring er, at en 40 procents tilsætning af groft grus (sand) vil give et letdyrkelig og god grønsagsjord.

Hvis der udlægges et 10 centimeter tykt lag sand, skal det blandes med højst 18 centimeter af den oprindelige lerjord.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

Nyt svar til emnet »Har nogen erfaring med forbedring af lerjord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Har nogen erfaring med forbedring af lerjord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider