Skrevet af: Mette Christensen, 26. marts 2006 kl. 20.31
Jeg overvejer kraftigt, at anlægge vand i min have. Jeg bor i rækkehus, og min have er ikke særlig stor.
Jeg tænker, at jeg gerne vil lave en rende/bæk fra hæk til hæk, altså ca. 6 meter. Over renden vil jeg anskaffe mig en granitbro.
Renden må ikke være særlig dyb, da mine små hunde selvfølgelig skal kunne overleve en tur deri. Jeg tænker umiddelbart en dybde på 2030 cm, og en brede på 60 cm.
Men når nu ikke renden skal være dybere, tror jeg ikke, at det kommer til at se pænt ud med folie i bunden. Jeg vil hellere have, at jeg måske kan støbe renden i brosten eller kampsten, da disse sten også skal være op langs siden på renden. Kan man støbe med disse sten? Jeg vil gerne have et meget enkelt look, så jeg tænker også, at det vil være nemmere, at lave skarpere kanter med sten.
Men som sagt;
Kan man støbe en sådan rende, uden den største erfaring?
Hvad skal jeg bruge til fugerne, for at den holder tæt?
Hvordan kan jeg forhindrer, at stødningen giver sig i eksempelvis frost?
M.v.h. Mette
Skrevet af: Knud Halskov, 26. marts 2006 kl. 21.52
Hej Mette.
Ja, det kan blive rigtig flot, hvis du støber med natursten(kampesten/marksten) eller brosten (chaussésten 10 x 10cm), men selvfølgelig også dyrere og meget mere arbejdskrævende. For at undgå at frosten ødelægger støbningen skal du grave en pæn del jord væk og fylde op med grus, min. 20 cm i dybden og lidt mindre til siderne, inden du begynder med betonen. Desuden skal betonen armeres ved at du indstøber jern på kryds og tværs. (spørg efter rionet i byggemarkedet, det kan klippes til i passende bredde og længde) For at betonen/bækken skal blive vandtæt,skal den svummes med en blanding, hvor forholdet mellem sand og cement er 1/1. Det er
vigtigt at denne blanding er tilpas lind, så den er nem at smøre ud/fuge mellem stenene, og dækker fuldstændigt den grove beton.
Jeg har støbt flere vandbassiner på denne måde med held. Rådfør dig gerne med en fagmand, og måske skal du have hjælp til det grove, men det er et omhyggeligheds -og hyggearbejde, du selv kan lave, hvis du går rigtigt frem.
Spørg gerne, hvis der er mere du vil vide.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Winnie, 11. april 2006 kl. 11.10
Hej Knud
Håber det er i orden at jeg også spørger? :-)
Hvor tyk skal betonen være i sådan et bassin?
Skrevet af: Knud Halskov, 11. april 2006 kl. 20.28
Hej winnie
Ca. 10 cm. Det er vigtigt at armeringen er dækket af beton både under og over. Det nemmeste er at klodse rionettet/jerngitteret op, fx. med nogle frostsikre belægningssten jævnt fordelt, før du begynder med betonen. På den måde sikrer du dig, at armeringen bliver indstøbt, når du fylder beton oven på.
Som jeg har beskrevet til Mette, skal overfladen
glittes med en betonblanding af lige dele sand og cement (rapid!) for at den skal blive vandtæt.Det er et ganske tyndt lag, men det er vigtigt, at dette arbejde gøres inden grundbetonen
bliver tør, helst samme dag. Derefter må det hele holdes fugtigt for ikke at tørre for hurtigt op. Jeg har brugt aviser, som jeg har holdt fugtige i en lille uges tid.
Inden jeg har sluppet dyr og planter ud i bassinet
har jeg skyllet det over med vand og tørret op igen nogle gange, for at fjerne den gift, som cementen afgiver, og som er dødbringende for både fisk og frøer.
Det er et stort arbejde, men jeg håber du kan hygge dig med det.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Charlotte, 1. maj 2006 kl. 21.43
Hej Knud,
Jeg har en plan om at lave et spejlbassin på min gårdsplads i beton. Ca. 2 x 5 meter og måske 2530 cm dybt. Din "opskrift" lyder god. Men hvad kan jeg nemme lave siderne med? Jeg ville jo gerne have det hele i beton.
Med venlig hilsen
Charlotte Leth
Skrevet af: Knud Halskov, 2. maj 2006 kl. 10.37
Hej Charlotte.
Det er et godt spørgsmål forstået på den måde, at det har jeg slet ikke været inde på i mine detaljer omkring frostsikring. Bassinet må nemlig ikke være fuldstændig kvadratisk med lodrette sider, for så kan isen ikke glide af og skubbe sig selv op, når den udvider sig. Presset vil derfor være på siderne, og naturkræfterne vil vi ikke kunne hamle op med, uanset hvor stærk armeringen laves.
Siderne, hele vejen rundt, har jeg formet med hårde masonitplader, som jeg støber op ad. Det er vigtigt at bund og sider støbes i ét, og armeringen ligesådan er et hele eller hæftet sammen. Ved mit første bassin, havde jeg nogen besvær med at afslutte den øverste del vejen rundt, for jeg havde jo ikke en regulær skabelon at fylde betonen i, og så er det vanskeligt at stampe betonen (som under alle omstændigheder ikke må være blød). Jeg valgte så at indstøbe nogle belægningsten i overkanten. Siden har jeg valgt at bruge kampesten/marksten, og det bliver kun flottere og mere naturtro, synes jeg.
Håber du kan bruge min lidt omstændelige forklaring.
Venlig hilsen, Knud
Skrevet af: Rikke, 26. juli 2006 kl. 11.46
Vi overvejer at lave et spejlbassin i haven og har egentligt tænkt os at få lavet et stort kar i zink til at grave ned i jorden. Bassinet bliver ca. 1 m bred og 5 m lang. Er det dumt med et zinkkar?
mvh Rikke
Skrevet af: Knud Halskov, 29. juli 2006 kl. 9.35
Hej Rikke
Hvad tænker du på, når du spørger om det kan være dumt, og hvorfor er det I foretrækker zink for nemhedsskyld? Hvordan skal bassinet passes ind i haven? Når det skal være et spejlbassin, må der vel ikke komme planter deri? Hvordan holder I vandet fri for alger?
Ikke noget svar, men en række spørgsmål, som jeg tror I skal forholde jer til.
Vh. Knud
Skrevet af: Lena S. Madsen, 1. august 2006 kl. 16.59
I skulle prøve at klikke ind på hjemmesiden www.makemake.dk og lade jer inspirere.
Skrevet af: Dorthe, 21. juli 2008 kl. 16.53
Hej
jeg har fået anlagt et spejlbassin i haven for 4 uger siden. jeg har tilsat algemiddel 3 gange, men allerede efter 14 dage blev bunden (som er granitskærver) dækket af et lag som er let grønligt. derfor ser bassinet nu grønt ud? de første uger var det perfekt mørkt i bunden. Hvis jeg river forsigtigt på bunden hvirvles alt bundfaldet op, men det forsvinder ikke. HVad gør jeg?
kh dorthe
Skrevet af: Bodil Hjortkjær, 17. april 2009 kl. 10.46
Hej
Vi vil gerne have lavet et havebassin. Vi forestiller os at støbe i beton og med en dybde på 2530 cm.
Hvor kan vi se billeder af forslag til udformning, beplantning, og gerne brug af sten som dekoration?
kh Bodil
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.