Forum

Bruger i meget tid i haven?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Ellegaard, 26. januar 2006 kl. 14.49

Hvor meget tid bruger i ca. i have om året? og syntes i der er meget lave i en have i forhold til andet i gerne vil?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 26. januar 2006 kl. 17.29

Hej Lasse.

Jeg vil gerne svare dig på dit spørgsmål:
Min have er mit hjem!

Jeg bruger meget tid på mit hjem! (og altså dermed min have)
Jeg har indrettet min have således, at den faktisk ikke kræver meget tid / pasning, den er frodig, men tiden bruges en del på nydelser og afslapning.

Alt det andet – som jeg også vil – har jeg således også meget tid (og lyst) til.

For mig er min have intet problem, derimod en stor glæde, jeg vil sige en livskvalitet, min have er en del af mit hjem! Og andre gøremål har jeg rigelig med tid til, netop fordi min have er "nem" og ikke tidskrævende, men alligevel utrolig frodig og ganske skøn, som ens hjem vel bør være.

Håber, du har fået et svar på dit ret korte spørgsmål, om et egentligt stort emne.

hilsen fra en livsnyder, der hedder Peter.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 28. januar 2006 kl. 7.23

Hej Lasse.

Kun den tid jeg har lyst næsten da. Jeg bruger rigtig meget tid på min have men det er ikke nødvendigt, for mig er det hyggeligt og afslappende at gå og nusse i haven.

Men de fleste haver kan klares med et par timers arbejde om ugen hvis de indrettes rigtigt og man får ryddet op og startet rigtigt.

Der er det en god ide at spørge fagkundskaben hvis man er nybegynder eller vil starte forfra.

Med venlig hilsen Trolle

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 28. januar 2006 kl. 16.53

Jeg må støtte Peter-man har den have man fortjener og hvis man ikke er haveinteresseret bør man have så lidt have som muligt. Lasse har fået en pligt og ikke en interesse!

Det er ligesom biler-nogen går enormt op i hvilket mærke de kører rundt i og pudser og plejer den-jeg plejer at købe en ny når askebægeret er fuldt og jeg ved dårligt hvad mærke jeg kører rundt i-det lort skal bare virke og køre mig fra A til B.

Andre har det samme med deres bolig -hvis ikke deres fjernsyn er et B &O kan de næsten ikke se fjernsyn og selv om jeg synes det næsten er helt groteskt er der også nogle mennesker der ynder at bo skulder ved skulder i København, det er der åbenbart en trend der foreskriver. De betaler 5–10 gange så meget for en m2 som dem der bor lidt længere ude, men til gengæld stiger deres lejligheder / huse også rasende i værdi-det kan dog næppe fortsætte i en uendelighed, så på et eller andet tidspunkt vil denne boble briste. Det jeg ikke helt forstår er, at man ikke kan afskaffe de lange køer på motervejene ved at flytte nogle af arbejdspladserne lidt udenfor periferien af København-men hvis mennesker ønsker at bo i en lejlighed på 3 sal med en nabo der er utålelig og en forurening der kan sammenlignes med at ryge 40 Kings om dagen -så for min skyld ingen alarm -de er jo gode skatteydere.

Hvis vi taler have-natur kan jeg godt forstå at de mangler det. En tur i Botanisk have er da dejlig, men man kan da ligeså godt flytte den ind i sin egen have -det får man meget mere fornøjelse af.

Hver gang jeg er i København priser jeg mig lykkelig for at jeg ikke bor der-jeg ved at smag og behag er forskellig, men jeg kunne ikke leve uden min store have.

Jeg ved at dette måske støder en del mennesker, men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det er nødvendigt at klumpe sig sammen på den måde.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 30. januar 2006 kl. 19.10

Hej Lasse

Jeg vil også give mit bidrag til debatten. Og giver både Peter, Trolle og John ret i at man ikke bruger meget tid i haven, man bruger den tid man ønsker.

Jeg kan nu godt forstå, at man kan lade sig nøje med at gå en tur i botanisk have og nyde det arbejde der er lagt i den.

Men er man først bidt af haven, så kan man faktisk blive stresset af at man har lavet bedene for små eller at der er for få af dem.

En forårsdag kom jeg for sent på arbejdet. Det skyldes alene, at jeg måtte en tur rundt i haven for at kigge. Der var en indre trang som ville have udviklet sig til et skrig hvis ikke jeg lige fik set hvor langt foråret var fremme. Det var nu ikke mere end 5 min. jeg kom for sent.

Jeg kender også mennesker der mener at selv græsslåningen er for meget tid at bruge i haven. Men de har altså stadig have, så der må jo alligevel være noget de ikke kan undvære. (motion og frisk luft måske?)

Hilsen Helle-Sofie

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 31. januar 2006 kl. 8.04

Jeg er fyldt 60 år, suk, og vil lægge haven om med henblik på at være i stand til at passe den i mange år fremover.

Jeg har fjernet mine store stauderabatter og lavet store bede med buske og sjove små træer, ind i mellem har jeg så plantet mine bedste stauder. Jeg har lige lavet et bed med 28 Preziosa Hortensia. Min have er en skovhave og Hortensia sammen med utallige Rhodondendron giver også en blomsteroplevelse i lang tid. Alle de nye bede er så dækket af flis. Alle gangene er dækket af fiberdug og fyldt op med flis. Urtehaven er blevet til højbede og jeg er så glad.

Jeg kontaktede Knud Bundgaard fra Unikahaver og han har hjulpet. Det var en stor hjælp.

Ja vi der bor udenfor byen har jo mulighed for at få store haver, men hus og have skal planlægges efter hvad man orker – og det kan lade sig gøre at have en kæmpehave som ikke kræver andet end lidt omsorg, jeg har altid en saks i lommen, og den klarer næsten de nye bede.

mvh Carina

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 31. januar 2006 kl. 15.15

Jeg må også blande mig i denne debat!

I haven er tiden en anden!

Min lillebror sagde engang til min mor: "Mor, du er den eneste jeg kender der kan være en time om at gå ud med skraldespanden, fordi du liiiige faldt over noget der skulle ordnes i haven..."
Sådan har jeg også fået det. Jeg elsker min have og i haven bruges tiden ikke pligtskyldigt, den går bare!

Og jeg kan sagtens falde over et eller andet stykke arbejde der egentlig ikke var planlagt...

Jeg holder af blomster og træer og buske. Og min fantastiske køkkenhave i højbede i lærketræ. Mindre af græsplænen...

Og jeg elsker når det hele er smukt og ordentligt, men jeg lever med hvis græsset er lidt langt og ukrudtet lidt højt, så jeg bruger præcis den tid jeg har lyst til i haven og det er ganske meget i sæsonen.

Jeg er ikke typen der kan sidde stille og læse eller solbade, jeg vil hellere nusse rundt i bedene eller fjerne tidsler i græsplænen.

Men jeg synes det er synd når mennesker der slet ikke interesserer sig for have skal have en stor have, som de ikke gider passe og som derfor enten ender med at være helt tilgroet eller som en stor græsplæne med 2 buske i det ene hjørne og så hører man aldrig andet end brok over at haven altid skal passes!

Jeg kunne ikke leve uden min have og alle de små oplevelser den byder på. Mit eneste problem er at den er for lille...

med venlig hilsen
Trine

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 31. januar 2006 kl. 16.25

Kære Trine
Det er dejligt at høre om andre, der også elsker sin have. Vi har 22.000 kvm – og jeg vil tro, at jeg har rigtig have i de ca. 7.000, det er meget, men jeg elsker hver meter.

Her lever jeg, og her vil jeg dø, og jeg vil som sagt gerne have det sådan, at jeg kan blive ved og ved uden dårlig samvittighed. Så plænerne bliver mindre og buske og træer får pladsen. Man kan sagtens have så stor en have og være eneste "have passer", hvis det hele er praktisk og smukt anlagt. Lige nu er jeg ekstra opmærksom på mine kræfter – da jeg havde en knæoperation i sidste uge, det er jo ikke altid bare lysten der mangler.

Jeg har udvidet mit hønsehold og de har fået en hel normal havestørrelse at gå på. De er så smukke og æder snegleæg og larver.

Jeg har fået et nyt (ekstra) drivhus på 20 kvm, det er jo også til at overse.

Engang imellem ser man gamle smukke damer i deres smukke haver, måske er de smukke, fordi de har en have?

med venlig hilsen
Carina

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 31. januar 2006 kl. 16.28

Da jeg boede i lejlighed blev jeg tit deprimeret i januar februar- og jeg undrede mig altid over at jeg når jeg kom hjem fra vinterferie hos mine forældre havde det meget bedre. I dag efter 6 år med have ved jeg hvorfor!

Når man går turen med skraldeposen – så ser jeg tegn på at foråret er på vej- om end det er svært i år med is og sne. Hver dag går jeg en lille tur i haven og ser alle de nye ting der på vej- og selvom det er lidt så er der altid noget at glæde sig over. I perioden 1/3 til 1/11 bruger jeg nok mindst 1 time pr dag- men ikke kun på arbejde også på at nyde. Min have er bestemt ikke så ryddelig som mine ældre naboers- der er nok lidt kulturkløft der- men jeg nyder den og glædes over alt jeg gør.

Jeg vidste ikke at det er så afstressende at luge eller klippe roser ned- men det ved jeg nu.

Det vigtige er at man finder det nivau der passer til en og glemmer alt om konventionerne om græsslåning og lugning. F eks er jeg ikke særlig vild med at slå græs. Jeg slår græsset mod vejen 1 gang om ugen mens græsset i baghaven/under frugttræerne bliver slået 1 gang om måneden- tilgengæld luger jeg en del- men absolut ikke helt facistisk- der må godt være pænt ukrudt hos mig- bare det ikke kvæler resten.

Glade havehilsner fra en 33 årig haveelsker

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 1. februar 2006 kl. 1.10

Om vi bruger meget tid i haven?

Yep! Lige så meget som jeg overhovedet kan komme afsted med. For jeg elsker at være derude... Jeg skal bare have overstået alt det andet (læs: Husarbejde) så jeg kan komme ud ''og lege'' i haven.

Jeg kan heller ikke sidde stille... men jeg stresser totalt af når jeg nusser derude.

Min have er bestemt ikke ordentlig og rydelig... for jeg har altid gang i hundrede ting. Men man bliver glad derude... for der er blomster, farver og liv alle vegne, hele året. Selv nu blomster vinterjasminen, en lilla hebe som står på en beskyttet plads og min grønne julerose.

Jeg synes at det er så synd for folk som synes at haven er en sur pligt.

Det er helt ok, at man ikke vil bruge ret meget tid på den, men så kan man heller ikke forvente at den ligner en million.

Og græs er faktisk ikke tidsbesvarende. Græs skal slås mindst én gang om ugen, mens et godt veletableret staudebed højst kræver en kærlig hånd 4–5 gange om året.

''Græs er bare bunddække, indtil man skal bruge pladsen til noget bedre'' *gg*

Min eneste klage er også at min have er for lille, snøft... kun 700m2!

Hilsen,
Hanne

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 1. februar 2006 kl. 20.47

Dejlig læsning af mange havebegejstredes udsagn.

Her fra februar begynder en "pinefuld" venten på, at livet begynder at pible frem derude i vores skovhave.Blandt andre sunde interesser står min hu til haven øverst, og jeg kan altid finde noget at nusse eller knokle med på 3700 m2, så snart chancen er der. Vi har valgt ikke at have græsplæne, men har græsstier. Indtil videre glædes vi over de 100–200 fuglepensionæreres "tagen fra", også 3 musvåger, over musvitters filen, skovduers kurren og over vinterjasmin og kejserbusk i blomst.

Har du en lille have- måske har du en stor-
lykkelige – glæd dig – thi hjertet elsker jord. V. Rørdam

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 3. februar 2006 kl. 12.49

Hej Lasse Ellegård.

Hvis dit spørgsmål handler om, at du selv synes, at haven mest er en sur pligt, er det måske en ide (meget er som bekendt en proritering) at få lagt den lagt om til noget mindre arbejdskrævende.

Måske kan man prøve at overtale sig selv og evt. familie til, at nogle af de vilde, uindbudte planter kan stå i fred. Tænk på, hvor mange af dem, der får indskrænket deres biotoper, når små naturområder opdyrkes, hvad vi har oplevet tæt på gennem mange år. Det er meget bittert at følge, kan jeg hilse og sige. Hilsen Inger S.-H.

Nyt svar til emnet »Bruger i meget tid i haven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bruger i meget tid i haven?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider