Skrevet af: Louise, 30. september 2005 kl. 19.36
Hej
Jeg er nybagt haveejer og søger en god all-round havebog. Jeg har primært to behov:
1) at kunne slå havens planter op for at arts- og typebestemme dem
2) at læse om hvordan haven holdes, beskæres osv
Jeg har set på Politikens havebog og Gyldendals havebog. Kan I anbefale en af bøgerne eller måske en helt tredie?
Skrevet af: Grete Larsen, 30. september 2005 kl. 22.08
Hej Louise. Ja,-jeg kan anbefale dig nogle rigtig gode havebøger. Som opslagsbog skulle du prøve at se efter Politikens Økologiske Haveleksikon, 2002 med
ISBN:8756767625.
Som grundbøger for en øko.køkkenhave skulle du prøve at finde :Økologisk køkkenhave af Troels V. Østergaard.ISBN:8787581396 1979. Der er flere i serien:Øko-Grønsager bl.a.og nogle med kaniner og høns til husbehov.Du kan finde dem på biblioteket.
Til at lære noget om hvilke stauder,du kan sætte hvor(!)-er der et lille fint hæfte:Stauder i natur og have. Skrevet af Sten Porse og Jens Thejsen. 1999.
ISBN.87987273-o-3.
Vil du læse mere sp. om beskæring af træer og buske så prøv:"Er du i tvivl-så klip".Af Jørgen Skammeritz.
ISBN: 8798687018 Ja,-det var nogle af de bøger, der ligesom har været de grundlæggende her hos os. Hvis du bare vil sidde og kikke lidt for sjov,-så er der et par bøger fra 1978:"Håndbog i selvforsyning" og "Den selvforsynende have"
Begge skrevet af John Seymour. De er også tussegamle,-så du må nok på biblioteket.
Vi havde meget glæde af de store bøger af John Seymour lige da vi fik jord under neglene for mange år siden. Her for du fortalt grundlaget for havedyrkning,og Troels Østergaards små bøger forklarer rigtigt overskueligt og grundigt om jordbehandlingen i køkkenhaven,hvis det er her din interesse ligger.? Politikens Økologiske haveleksikon- har det hele,-og er alligevel meget grundig.Jeg håber, du kan få glæde af disse foreslag.
Venligst Grete.
Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 22. oktober 2005 kl. 18.30
Jane Schuel: Hvilken plante hvor? (Politikens Forlag) kan varmt anbefales.
Venlig hilsen Inger Steen.Hansen
Skrevet af: ’Trine Petersen, 27. oktober 2005 kl. 12.43
Hej
Jeg vil klart anbefale dig at gå på biblioteket og låne forskellige havebøger. På den måde finder du hurtigt ud af hvilke du ikke kan leve uden at eje, men du får ikke købt en hel masse som bare står og samler støv i reolen.
Det har jeg i hvertfald selv gjort i stor stil og jeg låner stadig når mine egne (og det er efterhånden en del :-)) ikke slår til.
mvh
Trine
Skrevet af: Louise, 27. oktober 2005 kl. 19.27
Tak for de gode svar. Jeg endte med at købe Politikens som all-round bog og så en "kalender-bog" som fortæller hvad der skal gøres på de forskellige årstider. Så kan jeg jo altid supplere med nogle af jeres forslag, hvis det bliver nødvendigt.
mvh
Louise
Skrevet af: Simon Hove, 26. maj 2009 kl. 16.51
Hvad hedder den "kalender-bog"?
Sådan en kunne jeg vist også godt bruge?
Skrevet af: Louise, 1. juni 2009 kl. 12.58
Kære Simon
Bogen hedder "året rundt i haven" af Jane Courtier udgivet af parragon publishing.
Men faktisk er der en lignende almanak i Politikens havebog, måske den også findes i andre havebøger?
God fornøjelse
Louise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.