Forum

Aske af Grillbrikketter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Storm Hansen, 17. august 2005 kl. 21.26

Jeg er en af de efterhånden mange Webergrill folk, der med største fornøjelse griller året rundt. Fra briketterne kommer der naturligvis en stor produktion af aske, som normalt bliver smidt ud. Kan jeg med fordel smide asken i køkkenhaven, under bøgehækken og i komposten? Jeg skal huske at fortælle at jeg bruger briketter der er godkendt i Sverige, hvilket skulle være den godkendelse der stiller største miljøkrav – herunder krav til materialet der holder sammen på briketten.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. august 2005 kl. 21.20

Ja OSH. Selvfølgeligt er aske gødning. Derfor brændes der skov af overalt i verden. Mange planter/træer næsten fordre det for at de selv kan spire.

Vær bevidst om at aske er modsat mosejord og spagnum der er meget sur jord, hvor aske er det modsatte; basisk/kalkholdig, alstå over ph 7, tæt på neutral. Du skal være påpasselig med kalk, hvor ph er vanskeligere at nedbringe. Der findes meget god, interessant og spændende viden om dette i faglitteraturen, hvilket Praktisk Økologi burde vejlede dig om.

Webergrill er vel nok en af de bare tilfældige gril som er kastet på markedet i utallige mængder af smarte slags, men træbriketter er vel stadig væk træ af en slags. Asken deraf er nok også træaske.

Forøvrigt kan vi, deværre, ikke stole på alle de forskellige tiltag der udfolder sig miljømæssigt. Det hele drejer sig om økonomi i utallige udgaver. Livet er et krimlerium. håp

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anemone, 3. maj 2007 kl. 12.10

Ja det er fint at bruge aske fra traekuls briketter, men brug endelig ikke aske fra stenkulsbriketter som f.eks. de australske heat beads osv der indeholder svovl-dioxid

Nyt svar til emnet »Aske af Grillbrikketter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Aske af Grillbrikketter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider