Forum

Vildt bed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 3. april 2025 kl. 8.24

Jeg lavede for 4 år siden et vildt bed
Gravede det hele
Fjernede græstørv og der blev sået
Første år kom det fint
Derefter problemet:
Påskeliljer kommer ikke
Stauder købt efter forhold kommer ikke
Feks slangeurt
Hvorfor mon?

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. april 2025 kl. 18.47

Hej Mette.

Det var et godt spørgsmål. Jeg undre mig over at dine påskeliljer ikke kommer. Dem jeg har stående i haven kommer flittigt og uden at jeg gøder dem.
Mht dine andre blomster så kan det skyldes enten for meget gødning eller for lidt. Eller også pH værdien i jorden.
Jeg ved at nogle vilde blomster man sår helst ikke skal have alt for meget gødning imens andre skal have mere gødning. Slangeurt gror som regel i vej rabatter og overdrev hvor gødnings mængden er lille.
Så jeg har ikke et svar til dig. Men prøv at skriv til Nykilde, der har gode erfaringer med dyrkning og etablering af vilde blomster. De må kunne hjælpe dig .

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 3. april 2025 kl. 20.06

Tak for svar
Jeg gøder ikke da det netop skal være vilde blomster
Og planterne er købt efter det
Sådan lidt grøftekantagtigt
Feks burde cicoria da komme
Mvh
Mette

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 3. april 2025 kl. 20.06

Tak for svar
Jeg gøder ikke da det netop skal være vilde blomster
Og planterne er købt efter det
Sådan lidt grøftekantagtigt
Feks burde cicoria da komme
Mvh
Mette

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. april 2025 kl. 21.11

Mette Lindegaard

Måske druknet eller udtørret.?
Jeg forestiller mig, at græstørvene er blevet fjernet for at komme ned til næringsfattig jord, så bedet er en fordybning.
Det kan måske blive lidt for meget langvarig vandpyt eller sø.
Eller den dybere liggende jordtype er nemmere at udtørre.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. april 2025 kl. 22.15

Hej Mette.

Det lyder stadigvæk mærkeligt. De gange hvor jeg har sået vilde blomster her i haven er de kommet fint det første år og det andet år masser af ukrudt og nogle enkelte selvsået blomster.
Jeg tror af jordens beskaffenhed spiller en rolle og måske er Jakob inde på noget, nemlig vand. Hvis jorden også er hård kunne det godt tænkes at dine planter er rådnet væk, men jeg synes stadigvæk det lyder mærkeligt. Jeg ville påstå at det er de mest hårdføre planter du kan dyrke og uden problemer. Når Rema 1000 har valgt at markedsføre de træer og buske, samt vilde frø er det dels dem der er hjemmehørende, men også de nemmeste at have med at gøre. Jeg vil foreslå dig dels at google dem og læse mere om deres jordbundsforhold og så ellers kontakte Nykilde....

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 3. april 2025 kl. 22.37

Det sværeste af alt er at skabe et "vildt" bed.
1. år går det godt, men derefter gror ukrudtet lystigt.
"vilde" planter skal have meget næringsfattig jord, og det er næsten umuligt i en have.
Jeg har valgt "ukultiverede" haveplanter: akkelejer, juleroser, krokus (botaniske), kattehale, kranslilje (køb løg, for det varer op til 7 år, før den blomstrer, men derefter sår den sig villigt)
Mit "bed" ligger i halvskygge under tjørn og birk.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 3. april 2025 kl. 23.56

Tak
Mit ligger også i halvskygge
I år har jeg fjernet meget mos
Prøver igen at så og plante
Har fjernet blade mm hvert år
Og jorden er absolut næringsfattig
Men ærgerligt at påskeliljer ikke kommer

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 3. april 2025 kl. 23.56

Tak
Mit ligger også i halvskygge
I år har jeg fjernet meget mos
Prøver igen at så og plante
Har fjernet blade mm hvert år
Og jorden er absolut næringsfattig
Men ærgerligt at påskeliljer ikke kommer

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 3. april 2025 kl. 23.57

Kattehale og akelejer også forsøgt
Marguritter kommer heldigvis

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 4. april 2025 kl. 0.01

Bedet er ikke vådt og ikke hård jord
Nærmest mere sandet i den ene ende
Har fordelt sand
Jeg har både muldvarpe sikkert også mosegrise
Så måske derfor
Mine primula kommer

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 4. april 2025 kl. 11.51

Jeg mener slangehoved er toårig. Har du ladet den selvså sig?. Hvis, så blomstrer den først 2. år...

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 4. april 2025 kl. 12.14

Lader den stå
Min mor havde den i årevis uden problemer i et stykke m græs
Den omtales som pågroende
Bare ikke her

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. april 2025 kl. 7.34

Jeg synes de vilde kan have en tendens til ikke at ville gro der hvor jeg gerne vil have dem, men alle mulige andre steder. Her er noget af plænen "ordentlig" og en del af plænen skal være mere vild. Der hvor der ikke skal være mælkebøtter vokser de meget gerne men de vil overhovedet ikke gro der hvor jeg gerne vil have dem - heller ikke selvom jeg smider frø. Anisisop - dog ikke hjemmehørende vild- rådner i de bede jeg har plantet dem ud i men selvsår meget gerne mellem fliser, hvor der er mere tørt. Såede sidste år frø samlet ved vejkanten på Nørre Hold hede. Såede i baljer med godt dræn og sand i jorden, men så vidt jeg kan se er det der spirer frø fra haven. Det er slet ikke nemt!
Har i år sået håret høgeurt, stedmoderblomst og krybende ranunkel dels i baljer og dels i bare pletter. Forsøgt at tage hensyn til deres lys og jordbundskrav. Må se om det bliver til noget. Korsknap kan godt gro i plænen og hvis man klipper højt sætter den blomster nede i græsset.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. april 2025 kl. 18.04

Det er vildt, så vildt svært det kan være at dyrke et vildt bed.!
Og sjovt at læse om. :-)

Det virker en smule komisk, at man skal grave og køre bil og hente sand og kultivere og så frø og vande og luge for at få den naturlige vildskab frem.
Spørgsmålet er måske, om man ikke nærmest er gået helt fuldstændigt galt i byen.?

Hvis jorden er blevet så gødet og fedet i 40 år, at der ikke mere kan gro en hjemmehørende art ud over evt. mælkebøtten, brændenælden og tidslen, så bør man måske begynde med i nogle år at dyrke nogle planter, som er gode til at udmagre jorden.
Hvilke planter kunne det evt. være.? :-)

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 12. april 2025 kl. 21.17

Jorden er meget mager her
Og sandet
Der er ikke blevet gødet eller dyrket noget
En del småsten og affald efter nedrevet lade

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2025 kl. 10.28

Hej Mette.

Skriv til Nykilde de har efterhånden 40 års erfaring med dyrkning af vilde planter i Danmark.

Vi må konstatere at vilde blomster ikke bare lader sig tæmme i vores haver , men stiller krav . Krav vi ikke bare lige kan opfylde

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2025 kl. 10.35

Ps kom lige i tanke om at visse planter gror sammen med bestemte svampe og bakterier og hvis disse ikke er tilstede i jorden kan det også give dårlig vækstbetingelser.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. april 2025 kl. 11.08

Mette Lindegaard - sv 15

Når det er en affaldsplads, så kan der være flere ting i spil, som gør, at man slet ikke kan regne med et normalt resultat.

Hvis jorden i forvejen var mager, så havde du ikke behøvet at fjerne græstørvene med muld for at kunne dyrke påskeliljer.
Slangeurt trives også fint i normal jord. Det samme med Kattehale og akeleje.
Måske bør du ligefrem også overveje, om jorden kan blive FOR mager til det, du vil dyrke.?

Ønsker du et mere ægte vildt bed, så bør du måske blot lade det stå og se, hvad det omkringliggende vilde økosystem beriger det med.?
I det vilde er der vel ikke noget, der hedder ukrudt.? ;-)

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 14. april 2025 kl. 9.21

Som Jakob skriver - se hvad økosystemet selv kan. En gåtur langs grøftekanter og lignende steder kan give et hint. Her bor vi ud til et offentligt anlæg med tusindvis af kvadratmeter klippede plæner - virkelig inspirerende :(. Men i plænerne gror der alligevel et og andet som kan "overføres" til haven. Sidste år begik jeg den ulovlighed at grave et par planter dagpragtstjerne op i skovkanten tæt herved. Da jeg så er ved at plante dem ud i haven får jeg øje på en del af dem inde mellem hækplanterne ( hvor jeg aldrig luger og derfor ikke har set dem). Man kan også gå over åen efter vand.

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 15. april 2025 kl. 7.31

Tak for ideer
Jeg har prøvet at lade det være men det bliver dækket af mos og græs
Kattehale gror ikke
Det er sikkert for mager jord selv om jeg netop har valgt Efter det
Vi får se hvad der kommer i år

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lindegaard, 15. april 2025 kl. 7.31

Tak for ideer
Jeg har prøvet at lade det være men det bliver dækket af mos og græs
Kattehale gror ikke
Det er sikkert for mager jord selv om jeg netop har valgt Efter det
Vi får se hvad der kommer i år

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. april 2025 kl. 0.59

Hvis du skal kunne mærke og øjne naturens sus fra dit vilde bed, så bør du nok tænke det større end bare mos og græs.
Er det på vej til at blive til hede.. eller savanne måske.?
da.wikipedia.org/wiki/Savanne#/media/Fil:La_Gran_Sabana.jpg
Falder det snart i busk eller skov.?
Eller lander der evt. "tilfældigt" engang imellem i regnvejr lidt frø fra en vild frøblanding købt i et lavpris byggemarked.? ;-)

Nyt svar til emnet »Vildt bed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vildt bed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider