Forum

I gang med græsplænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. marts 2025 kl. 9.23

Så er vi klar til at skyde plænesæsonen i gang.
1. Rydde for nedfaldne grene.
2. Tromle for at flade regnormetuer ud.
3. Klippe med plæneklipperen med opsamling.
4. Slippe Robert 405 x løs. (Vinterhi hos forhandler).
5. Gødning hvornår?
Er det måden at komme i gang på?

Denne tekst satte jeg ind i en robotklippegruppe. Svaret på mit spørgsmål var: Sæt robotten på, så gøder den selv.

For mig lyder det lidt sjusket. Hvad mener i ?
Ingeborg.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2025 kl. 20.05

Hej Ingeborg.

Jeg kan godt forstå at det kribler i fingrene når vejret er så flot som nu, men jeg ville nok vente til jordtemperaturen er omkring 8 grader. Både med at gøde, vertikal skærer og tromle . Græsset skal lige have tid til at komme sig .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2025 kl. 20.07

Hej Ingeborg.

Jeg kan godt forstå at det kribler i fingrene når vejret er så flot som nu, men jeg ville nok vente til jordtemperaturen er omkring 8 grader. Både med at gøde, vertikal skærer og tromle . Græsset skal lige have tid til at komme sig .

I øjeblikket er jordtemperaturen kun 4-5 grader og vil falde lidt igen.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. marts 2025 kl. 10.16

Tak for svaret
Græsset gror lystigt allerede nu og der er tusindvis af regnormetuer.
Det er klart meget tidligt på sæsonen, men intet er jo som det plejer.
Hvis jeg starter med at forberede til klipning om en uge eller 14 dage er der ikke større risiko.

Jeg synes at det er forholdene der skal bestemme hvornår man gør hvad og ikke kalenderen.

Jeg spiser også når jeg er sulten og ikke fordi klokken er 8-12 eller 18.
Med venlig hilsen - Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. marts 2025 kl. 10.36

Hej Ingeborg.

Nu skrev jeg også hvad jeg ville gøre og ikke hvad du skulle gøre. Det bestemmer du jo selv , men jeg forstod på dig at du spurgte til om det var dumt at gå i gang nu. Men jeg kunne se hvad der stod i de gamle oplæg fra Havenyt og tog det som et rette snor for hvornår man skulle gå i gang.

Det er klart at hvor du går i gang nu skal din plæne nok overleve, men resultatet bliver sikkert også der efter. Hvorfor så travl?
Men som sagt gøre hvad du vil....

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. marts 2025 kl. 10.29

Hvis man ønsker en græsplæne, som er modstandsdygtig overfor tørke og medfølgende ukrudt, så må det også være en fordel at vente længe med at slå den første gang.
Jeg har hørt en gartner sige, at ligeså højt, som strået får lov til at blive om foråret, ligeså dybe bliver rødderne.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. marts 2025 kl. 21.28

Hej Jakob.

Der er mange teorier omkring græs og græsplæner. Jeg kan huske at der jeg var i lære at der snakkede man om at græssets rødder var ca 10 gange længere end toppen . Så hvis græsset var 4 cm høj var dens rødder ca 40 cm lange og omvendt hvis græsset kun var 2 cm at så var græsset 20 cm lang .

Hvis den teori holder så vil det være en god rettesnor for hvor vigtig det er at vande og ikke at forglemme gødning. Det nytter jo ikke man holder græsset nede , gider og så vander som en sindsyg...for så er det miljø svineri....

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. marts 2025 kl. 9.37

Søren Duun

Hvis det ikke ødelægges af pjatvanding, så er den vigtigste sandhed i det er nok, at rødderne vokser mest i dybden, før græsset bliver klippet første gang.
Der skal selvfølgelig også være den fornødne næring, men jeg har aldrig oplevet andet, og jeg er umiddelbart uenig i, at gødning er et godt middel til at gøre græsplænen mere tørkeresistent. Jeg tror som regel mere på, at det handler om at vælge og elske den græssort og grønvækst, som passer naturligt og godt til jorden i det lokale økosystem, hvor plænen skal være.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2025 kl. 19.05

Hej Jakob.

Du har ret i at de rigtige græssorter og arter børe være det man sået på sin jorder, men 99 procent af haveejere sætter sig ikke ind i de forhold, ej hellere anlægsgartner og inkl mig selv. Mange køber ofte billige græsfrøs blandinger og så bliver det også der efter.

Græs er også en større videnskab.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. marts 2025 kl. 19.39

Her er et skema, der beskriver fremgangsmåden for vedligeholdelse af en græsplæne.

Nyt svar til emnet »I gang med græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > I gang med græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider