Skrevet af: Anders Lindberg, 29. december 2024 kl. 16.06
Hej alle,
Jeg drømmer om at plante nogle lidt sjældne sorter i mit drivhus, og jeg er derfor på jagt efter følgende:
Kishu Mandarin
Indian Red Peach
Jeg har undersøgt mulighederne for at importere dem fra USA, men det lader til at være et ret omfattende projekt med strenge regler for import af planter. Derfor tænker jeg, at det nok ikke er en mulighed. Men hvad tror I – kan det lade sig gøre at finde dem i Europa? Jeg har forsøgt at søge på Google, men uden held.
Alternativt overvejer jeg, om jeg skal gå på kompromis og finde nogle andre sorter, selvom jeg synes, disse to lyder enormt spændende og perfekte til mit drivhus.
Det er kun mit andet år med drivhus, så jeg er stadig ret ny i det her. Udenfor har jeg en espalieret fersken, som jeg er meget glad for, og jeg tænker, at noget lækkert i drivhuset kunne være en god investering.
Jeg vil sætte stor pris på alle tips og idéer – jeg føler virkelig, at jeg er ved at løbe tør for gode løsninger her. 😊
På forhånd tak for hjælpen!
Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2024 kl. 21.23
Hej Anders.
Har du prøvet at søge de efterlyste planter via nogle hollandske planteskoler?
Du har ret i at planter fra USA er underlagt strenge krav mht sygdomme. Men der gælder andre regler indenfor EU. Mht til at ville dyrke citrus planter i DK så er det en vanskelig opgave, men det ved du sikkert mere om end jeg .
Held og lykke med projektet.
Skrevet af: Anders Lindberg, 29. december 2024 kl. 21.55
Hej Søren tak for dit svar. Det var en super god ide, jeg har skrevet til en hollandsk planteskole som sender internationalt, så må vi se hvad de siger.
Ifølge chatgpt, og den kan bestemt tage fejl, så skulle det kun blive 2-300 kr om året for at have noget kunstigt lys på til at forlænge dagene. Og så skulle arten netop være egnet til vores klima, og være relativt resistent.
Men nu skal jeg jo så lige have fat i den først... :D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.