Skrevet af: Bitten Sørensen, 19. december 2024 kl. 10.37
Er der fare for at afkogte frø - hyllebær og brombær- vil spire, hvis man smider dem på kompostbunken?
Skrevet af: Søren Duun, 19. december 2024 kl. 21.14
Hej Bitten
Svarer er ganske kort nej der sker ikke noget ved at smide de afkogte frø i komposten. Hvis de spirede ville de dø med tiden da varmen fra kompost ville dræbe dem .
I min kompost beholder kommer der ofte korn i fra mine høns og de spire og vil på denne måde belufter den min kompost med deres rødder . Dette skyldes at jeg ikke vender min kompost så ofte som andre . Men jeg ser det ikke som et problem.
Skrevet af: Jakob B., 20. december 2024 kl. 0.05
Søren Duun
Jeg kan heller ikke forestille mig, at de kogte frø vil spire.
Men jeg kom til at grine af din formulering:
"vil på denne måde belufter den min kompost med deres rødder"
Er der ikke mest ønsketænkning, eller er der seriøst belæg for at påstå det.?
Jeg tror i øvrigt, at det er godt, at dine frø får mulighed for at spire i beholderen.
Det må være nemmere at aflive spirer end frø i beholderen, og så kommer der færre frø med ud i køkkenhaven.
Skrevet af: Søren Duun, 20. december 2024 kl. 0.43
Hej Jakob.
Jeg var rigtig nok lidt ved siden af mig selv da jeg skrev det. Men du har ret i at kogte frø næppe spirer.... Hvis de alligevel ville kunne spirer ville kimen senere sikkert dø af varme fra komposten .
Men jeg har opdaget at hvis høns får for god mad , at så spiser de ikke op. Så hos mig er det et problem med byggen, som de skal tvinges til at spise op. Så når jeg renser ud hos dem sker det at der kommer korn med op i komposten og disse korn spirer villig. Jeg så opdagen at hvis komposten er let så kan rødderne nå lag ned i komposten og dermed belufte komposten , men det er mest et fingerpeg på at komposten ikke er tung, men let at arbejde med.
Rødderne fra kornet når nok ikke længere ned end ca 30-40 cms dybde. Hvorimod rødder fra kartofler når længere ned. Jeg lægger altid mine grønne kartofler i komposten, da kartofler tåler ren gødning og hvis ikke frosten når at ødelægge dem har jeg en håndfuld "ny opgravede" kartofler i juni måned og en god kompost. Kartoflerne skal lægge lidt dybe, men kan sagtens vokse op i gennem lagene i komposten .
Skrevet af: Jakob B., 20. december 2024 kl. 19.53
Søren Duun
Tak for dit svar.
Jeg burde ikke have citeret. Det var slet ikke ordkludder, jeg tænkte på.
Det var mere detaljen, om rødder lufter kompostjorden, så man ikke behøver at rode så meget rundt i den.
Det gør de selvfølgelig nok til en vis grad, når planten rykkes op.
Jeg har bare lidt svært ved at se for mig, hvordan de gør det, blot fordi planten gror. Men det er da meget interessant at overveje, synes jeg.
Måske, hvis jorden er for tør og slår revner, fordi rødderne vokser.?
Men de puster vel ikke ligefrem ilt ned i jorden.?
Skrevet af: Søren Duun, 20. december 2024 kl. 21.16
Hej Jakob.
Om det ilter jorden ved at gro i komposten så vil jeg tro det . En eller anden funktion har det. Men man kan faktisk ved hjælp af spirenes blad farve se om komposten er færdig og klar til udbringning. Hvis spirenes blade er gule er komposten ikke moden eller klar til udbringning. Er spirenes blade derimod grønne skal komposten udbringes og helst ikke ligge længere. En kompost, der ikke er moden , men udbringes vil ikke gøre skade med mindre der såes direkte heri . Så kornet spirer virker som en indikator for hvornår komposten er moden .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.