Forum

Gyllestank

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. november 2024 kl. 10.55

Det er velkendt, at folk med lungeproblemer kan blive betydeligt mere syge, hvis de udsættes for en stærk stank af gylle.

Men de senere år er landbruget begyndt at tilsætte en væske, som fjerner stanken.

Mit spørgsmål er, om dampene efter dette også har mistet det sygdomsfremkaldende element, eller om giften nu blot er vanskeligere at opdage.?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2024 kl. 12.43

Det er ammoniak, der kan skade lungerne. Det er en luftart.
Det bindes let bl.a. i vand, så der må findes uskadelige tilsætningsstoffer, der forhindrer ammoniak i at fordampe, og i stedet ledes ned til planterne, hvor det hører hjemme.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. november 2024 kl. 17.42

Jeg tror desværre ikke, at det er så simpelt.
Man kunne også gætte på, at det måske nærmere er som med dieselbiler og benzinbiler, der startes inde i en bygning.
Dieselbilen forurener mest, og den stinker så meget, at ingen kan holde det ud og må flygte udenfor. Mens den renere benzinbil ikke lugter, men til gengæld udleder ligeså meget dødbringende kulilte som dieselbilen. Det bliver bare ikke opdaget, før det er for sent.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2024 kl. 18.31

Ved du noget om det, du snakker om?
Altså gylle og ikke benzin/diesel!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. november 2024 kl. 20.55

Ikke meget. Belært af erfaringer tænkte jeg bare, at et pessimistisk gæt nok kunne være ligeså sandsynligt korrekt som et optimistisk.

Men nu har jeg googlet lidt, og jeg kan allerede se, at mit gæt desværre lader til at komme virkeligheden nærmest:

at.dk/arbejdsmiljoe/arbejdsulykker/sikkerhed-i-landbruget/arbejd-sikkert-med-gylle-og-svovlbrinte/
Citat:
---------
Svovlbrinte er en del af den giftig gas, der opstår ved forrådnelse af organisk materiale i iltfattige miljøer, fx i gylleanlæg. Svovlbrinte dannes i stillestående gylle og frigøres især,når gyllen sættes i bevægelse, hvor der kan være lommer af gas i det organiske materiale.

I små doser forbindes svovlbrinte med stanken af rådne æg. Ved højere koncentrationer lammer gassen lugtesansen. Derfor kalder man den også den stille dræber.

Man kan ikke lugte svovlbrinten, når den er i dødelige koncentrationer, da lugtesansen forsvinder ved en koncentration på allerede ca. 150 ppm.
---------

Men der er stadig et stykke vej til at kende konsekvenserne af lugtfjerner.

Nyt svar til emnet »Gyllestank«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gyllestank

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider