Forum

Oliventræ og vinteropbevaring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annemarie Fjeldborg, 18. november 2024 kl. 21.41

Jeg har dækket krukken, hvori oliventræet står, med bobleplast. Kronen er dækket med en fleecepose.
Udover det -har jeg lagt bobleplast og nogle måtter over jorden for at beskytte den yderligere. De kan fjernes hurtigt, når jeg vander.

Men… nu har jeg fået at vide af en nabo, at jeg risikerer at rødderne rådner, når jeg dækker jorden.

Er det korrekt?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. november 2024 kl. 11.15

Hej Annemarie.

Der er delte meninger omkring hvad et oliventræ kan tåle. Nogle siger ned til minus 10 grader andre til plus 10 grader. Hvis træet får frost og smider bladene plejer de som regel at komme igen .
Har du et drivhus, kan oliventræet stå dér vinteren over – men skal pakkes helt ind i bobleplast, når det bliver rigtigt koldt. Tag plasten af, når det ikke er bidende koldt. Ellers må oliventræet ind i en frostfri garage med vinduer – eller i et køligt gæsteværelse (max. 10 grader) inde i huset..

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie Fjeldborg, 19. november 2024 kl. 18.48

Hej Søren,

Mange tak for dit hurtige svar. Jeg har ikke noget drivhus eller frostfri garage - men jeg har en overdækning, hvor det nu står.
Som skrevet er det godt pakket ind med både bobleplast omkring krukken og en fleecepose over kronen.

Men det jeg var i tvivl om, er om det skader rødderne, hvis jeg dækker jorden med bobleplast og filtmåtter?

Jeg synes bare, jeg har læst mig frem til, at træet hverken må få “kolde fødder eller hoved”.

Mvh Annemarie

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. november 2024 kl. 21.57

Hej Annemarie.

Jeg kan ikke se at bobleplast skulle skade din oliven ,men vigtigst er det at du ikke må sætte den indpakket oliven så den får sol. Så vil den i værste fald koge og dermed tage skade.
Hvis der bliver dage med plusgrader skal du løsne bobleplasten så træet kan ånde . Husk samtidig at tjekke den for vand .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie Fjeldborg, 20. november 2024 kl. 7.33

Tak for svar Søren ☺️

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie Fjeldborg, 20. november 2024 kl. 7.33

Tak for svar Søren ☺️

Nyt svar til emnet »Oliventræ og vinteropbevaring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Oliventræ og vinteropbevaring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider