Forum

Ny hæk ved sommerhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2024 kl. 9.46

Sønnen, som ikke er havemand har fået sin hybenhæk ved sommerhuset ryddet og der er skabt en lille vold ud mod den offentlige vold i steder for. Men hvad skal der plantes ? Det er et gammelt sommerhusområde i Odsherred, syd for Kalundborg.
Han har tænkt på hjælm eller marehalm.
Hvad kan bruges ? Det må selvfølgelig gerne blive meterhøjt og lidt højere i en ruf.
Jeg kunne selv foreslå et lavt hegn med indvendig bevoksning af efeu, kaprifolie osv.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. oktober 2024 kl. 12.30

Hjælme og marehalm bliver i al fald ikke 1m. høj! :)
Plant, hvad der findes i naturen i området. Det er mit bedste bud.

God arbejdslyst.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2024 kl. 14.00

Hej James hvis han skal plante det du foreslår, bliver det plantning af raftehegn :-).
Der må da være nogen her, der har et forslag? Årsagen til at hybenhækken som var der da huset blev købt for 12 år siden skulle fjernes, var at den spredte sig til plænen bagved. Et forsøg med vild med vilje plæne og klippede stier viste sig at være en dum ide, fordi rosenbuskenes skud bredte sig ind på plænen, og ikke længere blev holdt nede med plæneklipperen. Nu blev der så gjort alvor og hybenhækken fjernet på flere nabo matrikler, mens det tunge arbejdsmateriel var i gang.
Jeg kunne forestille mig et lavt stakit af en eller anden art med beplantning af kaprifolie, arkitektens trøst, klatrehortensia , dunet gedeblad og den slags. Dog aner jeg ikke om det kan gro der ? Hvad siger i, der har sommerhus ?
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Penderup, 20. oktober 2024 kl. 21.24

Hej Ingeborg
Her oppe i Nordjylland trives sargentæble fint som hæk i sommerhusområderne. Så har man både blomster, bær til fuglene og smukke efterårsfarver - og den kan klippes hvis man ikke vil have den for høj :-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2024 kl. 13.19

Tak for svaret. Jeg har læst mig til at der skal plantes 3 stk. a’ 160 kr pr m. Så det er en meget dyr løsning.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Penderup, 21. oktober 2024 kl. 13.27

Hej Ingeborg
Når man skal plante så store mængder kan man med fordel plante hækplanter, det har vi gjort med succes. Det er ikke særlig dyrt.

Nyt svar til emnet »Ny hæk ved sommerhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ny hæk ved sommerhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider