Forum

»træ reperation«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 7. oktober 2024 kl. 8.53

Ved ikke, om dette er ret forum - er ny i gruppen, men jeg forsøger.

Har et gammelt blommetræ i haven, som begyndte at "dele" sig på midten. Min sambo har uden først at nævne det, "reparerade" sprækken med en typ(?) polyfilla, som jeg tænker påvirker den fremtidige frugt ved at være "giftig" og har, på trods af rigtig mange frugter i år, ikke ville spise/fryse dem.

Dyrker og køber kun økologiske grøntsager og frugt oa, i den udstrækning, det går at få, så mit spørgsmål er, om jeg har ret i min antagelse, at træets frugter er blevet påvirket af "reperationen"?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 7. oktober 2024 kl. 11.33

Hej Marianne.
Polyfillaen vil jeg ikke være bange for, - men, at den skulle hjælpe på noget som helst, det tror jeg ikke.
Du har formodentligt en TVEGE i dit blommetræ - en ganske alm. ting for Prunus slægten. Hvis begge hovedstammer er lige store, så vil det nok ende med, at træet flækker med tiden. Er den ene gren større/stærkere end den anden, så kan du måske fjerne den svage del. (I en tørvejrsperiode til vinter.)
Et foto af hele træet og et nærbillede vil hjælpe til at afklare, om der kan gives klogere råd. :)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 7. oktober 2024 kl. 11.42

Tusind tak for svaret - kommer tilbage med et billede, når jeg er hjemme igen 😃

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 8. oktober 2024 kl. 11.46

Hej James!
Har fået taget billeder, men er mere eller mindre netanalfabet, så jeg kan selvfølgelig ikke få lagt dem ind som fil??
De er på SMS, screen shot og mail - er der andre måder, de kan sendes på :o

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. oktober 2024 kl. 13.00

Hej Marianne.
Opret en Bruger profil og send billederne til mig privat :)
Eller læg dine billeder på PCen og vedhæft dem derfra, tryk 'Gennemse...' og vælg dine billeder, kun ét billede pr. opslag.

Mvh James

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 8. oktober 2024 kl. 16.43

Forsøger med lidt hjælp;)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 8. oktober 2024 kl. 16.46

1. Billede

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 8. oktober 2024 kl. 16.47

2. billede :)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 8. oktober 2024 kl. 16.54

Det er en typ tætningsmasse, der er anvendt til ar reparere træet med, og eftersom det er levende, har jeg som sagt mine tvivl mht spisning af blommer, eftersom det vel modsvarer, at man sprøjter med kemikalier????

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. oktober 2024 kl. 18.54

Dit blommetræ giver formodentligt en masse blommer ...!? Sådan er det typisk med træer, der 'skranter lidt'. - Og i den gruppe hører dit træ i al fald til. ;)
Hvis du ikke gør andet, end at fylde spartelmasse i tvegens revne, så vil grenen inden for overskuelig tid brække af og trække en STOR spån bark af stammen.
Hvis det var mit træ, så ville jeg save grenen af ca. ½m. over spartelstedet - som jeg har gjort på min lind,- som jeg vedhæfter et billede af. Fjern alle nye skud på staben i de kommende år. Om 2-3-4 år, når træet har dannet kallus, så kan du save staben af inde ved stammen.
Den spartelmasse som sidder på barken, skal du ikke klassificere som sprøjtemiddel på frugten. Glem den, og NYD dine blommer. :)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 9. oktober 2024 kl. 23.14

Hej James!
Tusind tak for al info :)

Nyt svar til emnet »»træ reperation««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > »træ reperation«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider