Forum

Hvordan får vi efterårsløv i farver?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. september 2024 kl. 21.43

Nogle år er der næsten ingen farver bladene før de falder af. Andre år står buske og træer længe med pragtfulde farver.
Sidste år var kedeligt. Hvordan bliver det med efterårsfarver i år?
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. september 2024 kl. 22.54

Hej Ingeborg.

Du har ret i at de efterårs farver vi plejer at have i naturen lader vente på sig, men mon ikke det kan skyldes den varme periode vi har haft og så at vi ikke har haft vandmangel.?..bare en tanke.

Jeg har selv bemærket at vore paradis æbletræer ude på fællesarealerne er blevet meget nøgen og har smidt bladene ret tidligt. Jeg har google det og læst mig frem til at det skyldes svamp , som kommer af at det har været et vådt forår. De ser med andre ord farlige ud.
Men det er åbenbart ikke alle træer, der taget efterårsfarverne til sig
Vi har nogle amerikanske eg som vejtræer og de plejer at stå med røde blade i september - oktober måned, men hvis der kommer en kold periode plejer disse farver at dukke op.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. september 2024 kl. 12.54

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2024 kl. 14.59

Hej Ingeborg.

Det var godt nok en god beskrivelse af det du efterlyste ..

Jeg selv hader denne mørke årstid da mørket og de voldsomme farver gøre mig en smule deprimeret, men jeg ved at andre har det modsat. Jeg er som sagt mere til foråret...

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2024 kl. 11.25

Ja, Søren, så kan jeg jo undre mig over verslinjen: nu falmer skoven trindt om land” for det er jo det modsatte af at falme, når løvet skifter til glødende gule og røde farver. :-) mit Gingko biloba træ er det træ der får blade senest og taber dem sent - hen i november.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. september 2024 kl. 13.29

Bladene skifter farve, når planten mærker, at det er ved at blive vinter. Den trækker næringen ud af bladene og gemmer den til det kommende år.
Nogle år kommer der en kraftig storm og fjerner bladene, inden afmodningen er afsluttet. Det kan også være en tidlig frost, der får bladene til at falde.
Andre gange får vi lov til at nyde farveskiftet mens næringsstofferne langsomt trækkes ud af bladene. Så er det rigtigt efterår!

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. oktober 2024 kl. 13.12

Søren, der er vel ingen grund til at blive deprimerer over at det bliver efterår, tænk på at så er der jo meget kortere tid indtil det bli'r forår igen ;-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2024 kl. 15.40

Hej Gert.

Foråret er også en tid hvor det hele kommer på en gang og det kan give stress. Stress over alt det man ikke når. Det giver jo ikke stress det man har nået. :-) ....men det går nok alligevel.

Men der er mange ,der har det modsatte end mig og elsker efteråret.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2024 kl. 16.44

Enhver årstid har sin charme og vi er så heldige - endnu da- at vi kan mærke årstidernes skiften i krop og sind og ikke mindst gøremål. Jeg glæder mig til den stille havetid, hvor jeg kan bruge tiden på andre ting end havearbejde, som på grund af vejret ofte giver dårlig samvittighed og ømme muskler. Ild i pejsen, op i sofaen og frem med strikketøjet. Ren luksus.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvordan får vi efterårsløv i farver?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan får vi efterårsløv i farver?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider