Forum

Vindrue til at klatre op ad væg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Pung, 25. september 2024 kl. 10.16

Hej alle,
Vi vil gerne lave en "grøn væg"på vores terasse, og har tænkt os at hænge 2 stålwires op, og så lade 2 vindruer klatre op.
Jeg har vedhæftet et billede af vores gårdhave, og tegnet de 2 wires der skal sættes op.

Hvilke vindruesort vil være god her? Behøver ikke være med spiselige druer (dog heller ikke giftige), men farven helst grøn.

Væggen hvor planterne skal vokse er i hjørnet af en gårdhave. Det er under et halvtag, og får direkte sol ca fra kl 10-18 om sommeren.

Vil sætte stor pris på jeres råd og erfaring her :)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. september 2024 kl. 11.59

Jeg vil mene, at en plante sagtens kan dække den viste væg.
Og jeg vil anbefale vandrette tråde.
En grøn kernefri drue kan være himrod. Den kræver nogen varme, men det er der nok også på den beskyttede plads. Og så er den nem at få fat i.
En anden kan være korender. Den modner meget tidligt.
Det er klogt at holde sig til grønne druer, for der kommer nok nogle solsorte forbi, og blå klatter er svære at få væk.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pung, 25. september 2024 kl. 13.20

Tak for svaret Søren.
Hvorfor vandrette tråde? Bedre støtte for planten og til at kravle?

Himrod ser fin ud. Ja, der er god varme der når solen skinner. Selvfølgelig ikke drivhusgrader, men håber alligevel at det er nok?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pung, 25. september 2024 kl. 14.48

et andet spørgsmål - Min ide var at fjerne grus og sand ned til en dybde af 30-40 cm, og så smide noget god jord/muld i. Vil det være OK til sådan en plante? Vil den kunne trives? eller bedre at den står i en plantekasse bag sofaen?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pung, 25. september 2024 kl. 14.49

og undskyld, mener selvfølgelig "tak Lars" :)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. september 2024 kl. 21.01

Hej Søren.

Sådan som jeg ser dit billede så skal du være indstillet på at en vin kan svine på dine møbler . Det kræver derfor pasning, beskæring og god pleje at holde en vin Jeg ved fra en som har en gammel vin i sin havestue, men også hos mig, hvor jeg har en vin i drivhuset kræver det at man bl.a er flittig med beskærer saksen . Ellers fylder den og jo bedre den har det jo mere gror den .

Men ellers er der mange positive ting at sige om vin. Bl.a så kan man lave mange ting med vin. Men ofte skal man overveje hvor mange druer man vil have, da det er begrænset hvor mange man spiser. At avle druer som man skal give væk er også lidt træls...Så hvis man som Lars laver vin er det vel ok....

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. september 2024 kl. 23.49

Vinen kan bedre hæfte på vandrette tråde, end lodrette.
Jeg vil anbefale dig at grave så dybt et hul du kan, og så yderligere løsne i bunden af hullet.
Himrod er ikke specielt egnet til vin pga. det stærke slægtsskab med Amerikanske vildstammer.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pung, 26. september 2024 kl. 7.08

tak for svar.
Jeg skal hverken bruge druerne til at spise eller lave vin. Det er udelukkende fordi vi synes vinplanten er meget pæn og giver lidt "sydlandsk stemning".

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. september 2024 kl. 23.10

Hej Søren.

Jeg kan sagtens følge dig, men jeg ville nok alligevel dyrke druerne, når nu jeg havde dem . ... Men det bestemmer du.
Men ellers ville jeg også se efter om ikke der også var andre planter, der kunne give en sydlandsk stemning, hvor du får mindre arbejde med en beskærer saks og blomster/frugter i stedet for....
Der findes mange klatreplanter, som f.eks Kiwi, passionsblomst og andre, der enten giver spiselige frugter eller masser af blomster.

Der findes flere bøger om klatreplanter til havestuer , hvor du kan hente inspiration.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. september 2024 kl. 8.29

Kære Søren. Hvis du ikke vil have druer, men gerne flotte blade, så kunne du overveje en rådhusvin.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pung, 2. oktober 2024 kl. 16.49

Kære alle,
Tak for jeres svar og råd.
Det blev 2 flotte Himrod, og synes selv de står fint der.

Tror vi ender med at beskære/dyrke dem.
Den tid man putter i projektet giver sikkert godt udbytte 👍

Nyt svar til emnet »Vindrue til at klatre op ad væg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vindrue til at klatre op ad væg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider