Forum

Hjemmelavet ketchup af overskudstomater.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. september 2024 kl. 21.22

Der findes et utal af opskrifter på hjemmelavet ketchup her på nettet og jeg vil ikke fremhæve en opskrift frem for en anden, men bare skrive...Prøv en af dem. Ligesom man kan diskutere hvordan en god tomat skal smage er smagen af ketchup forskellige.

Jeg har i år en del tomater af bl.a sorten okse hjerte, som er en stor tomat af typen bøftomat, men den var af en eller anden årsag blevet en smule grynet i konsistensen. Så en del af den er blevet frosset ned til vinteren og nogle er brugt til hjemmelavet ketchup.

Den opskrift som jeg valgte var der bl.a løg, hvidløg, æbler og selvfølgelig tomater, alt sammen dyrket i egen have. Resten havde vi i huset.

Ketchuppen bliver desuden rigtig rød i farven på samme måde som man kender det fra en købe ketchup så ingen grund til at spekulere over det .....

Når tiden kommer, hvor de grønne tomater ikke modnes kan man eftersigende pakke dem ind i avispapir og lade dem ligge i nogle dage hvorefter de som regel får farve. Men man kan også vælge at sylte dem eller lave en lækker marmelade evt sammen med nogle øko citroner . Og på nettet ligger der masser af opskrifter...

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. september 2024 kl. 14.32

Jeg har engang haft de grønne pakket enkeltvis i avispapir i en kasse i et mørkt køligt skab. De modnedes langsomt. Smagen husker jeg dog ikke så den var nok ikke overvældende. Og har så kun een gang forsøgt med ketchup. Dengang blendere ikke var hvermandseje og i hvert fald ikke noget man havde råd til som studerende. Jeg gik på seminariet og havde hjemkundskab som liniefag. Vi kunne frit bruge hjemkundskabslokalet så jeg tog en dag ned for at prøve at lave ketchup på blender med hjemmedyrkede tomater. Hvad der lige gik galt ved jeg ikke men jeg endte med at bruge dagen på rengøring af loft, overskabe, køkkenbord og gulv. Låget røg af mens blenderen kørte og vupti!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. september 2024 kl. 20.30

Hej Lene

Det er ærgerligt at de havde en kedelig oplevelse med fremstilling af ketchup, men jeg syntes ikke at du skal opgive det.

Jeg har fundet min opskrif, som er meget let at give sig i kast med. Med denne opskrift kan du blot blande alle ingredienser sammen i en gryde og lade det småkoge i en time. Tomater indeholder masser af væske derfor skal det derfor koge længe . Bag efter blender du massen til en fin ensartet masse, evt med stavblender, hvorefter du kan si det. Jeg gjorte dog det at jeg ikke brugte saften fra massen, men derimod massen til min ketchup. Hvis man efter at have siet det stadig mener at det er for tung kan man give det et opkog. Jeg har dog valgt at tilsætte atamon, og så kan det efterfølgende holde sig i ca 6 måneder...

Min opskrift er som følger :

Ketchup

Tid i alt 2 timer
Arbejdstid30 min.
Holdbarhed3 uger
Kan frysesJa
Antal1 portion

Ingredienser
400 g tomat
150 g blommetomater
1 æble, skåret i tern
2 løg, finthakket
1 fed hvidløg, finthakket
50 g sukker
2 spsk brun farin
0,50 dl æblecidereddike
1 knivspids stødt nellike
1 tsk salt
sort peber, friskkværnet

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 18. september 2024 kl. 8.27

Mit ketchupforsøg var i slut 70'erne - har heldigvis fået mere erfaring med tiden. Vil prøve din opskrift - hvis vi får tomater nok. Tak for den! Har ikke drivhus mere så de står udendørs, klarer sig forbløffende godt, ingen sygdomstegn på trods af at de står noget udsatte ift vind. Om de når at modne er så noget andet. Har en sydmur med læ, men der bliver de næsten kogt hvis ikke der kommer noget skyggende - og det har jeg ikke helt fundet løsningen på.
Billedet fra 30.8. - mere modne nu. Er bundet op til carporttaget.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. september 2024 kl. 6.31

Hej Søren. Jeg prøvede din opskrift, den blev en succes. Da jeg kom hjem fra arbejde havde min søn og min mand allerede spist halvdelen af et lille glas. Jeg tilføjede en chili, vi kan godt lide det lidt spicy

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. september 2024 kl. 22.43

Hej Mette.

Jeg er ikke rigtig til chilli og det er resten af familien hellere ikke. Så det dur ikke herhjemme. Men godt at du kunne bruge opskriften og havde mod på at ændre den lidt. Herhjemme syntes familien at min opskrift indeholder for meget sukker ,men i forhold til en købe ketchup, der indeholder mindst 40 procent ren sukker så indeholder denne opskrift væsentligt mindre . Hvis man som mig også brugte søde æbler kan man sagtens skære ned på sukkeret.

Dyrker i selv chilli? Jeg har i år forsøgt mig med ægte paprika. Frøene har jeg købt direkte fra et firma i Ungarn, hvor de dyrkes i massevis. Jeg har lidt problemer med at få de sidste til at modnes og blive røde. Ved du om de kan modnes inden dørs og hvor meget betyder det for smagen?. Jeg har i øvrige læst et sted at der går ca et kg friske paprika til 100 gram tørrede pulver og jeg har kun ca 300 gram friske frugter. Så det bliver nok det dyreste krydderi jeg har dyrket indtil videre...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. september 2024 kl. 8.25

Kære Søren. Nu du siger det, så synes jeg også selv, at ketchuppen blev lidt sød. Jeg troede egentlig, at det skyldtes, at jeg havde brugt rigtig mange små hvis blommetomater, der ikke har så meget syre. Jeg kom lidt mere æblecidereddike i. Men næste gang bruger jeg måske lidt mindre sukker (og lidt mere chili, vi elsker chili). Jeg dyrker selv chili. Jeg har ikke haft det bedste resultat i år, men nogle år har vi haft så vi kunne tørre i store mængder. Så der har været chilipulver til hele året og til at give væk også.

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet ketchup af overskudstomater.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjemmelavet ketchup af overskudstomater.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider