Skrevet af: Jytte Franck, 2. september 2024 kl. 21.00
Jeg har for nogle år siden lavet et pileflethegn. Det er dog ikke blevet godt, og det var jo ellers et stort arbejde. Mange er gået ud.
Men andre bliver ved med at vokse, og enkelte er faktisk nu op til næsten 10 cm i diameter.
Min bekymring er jo, at de bliver ved med at vokse, så jeg får meget store træer. Det er jo ikke meningen.
Er der nogen, der har ideer til, hvad jeg skal gøre med de tykke stammer, men også med de mange nye skud, som vokser frem. Jeg er mest bekymret for stammerne, for hvis de skal op, er det jo lettere at gøre, mens de endnu er små (sådan da)
Hilsen Jytte
Skrevet af: Søren Duun, 3. september 2024 kl. 16.44
Hej Jytte.
Problemet med pileflet er at det med tiden bliver voldsom i væksten og svær at styre hvis ikke man er flittig med beskærsaksen.
Men hvis jeg var dig ville jeg skære mine tykke stammer ned til ca 5 cm over jorden og lade dem skyde op fra ny og så flette dem sammen igen . Du er med andre ord nød til at have nogle unge grene og arbejde med .
Skrevet af: Jytte Franck, 4. september 2024 kl. 12.42
Det vil jeg prøve, for det var godt nok et stort arbejde at lave tak.
Tak for rådet.
Hilsen Jytte
Skrevet af: Jytte Franck, 17. september 2024 kl. 16.23
Jeg har tænkt over mit pilehegn, og det med at jeg skal være over det hele tiden.
Jeg har nok mere lyst til at bruge min tid på andet havearbejde.
Men jeg kan jo godt bruge de store og kraftige pil, hvis jeg kan få dem til at stoppe med at gro. Er der et godt fif til det?
Har hørt at søm banket i, kan træer godt overleve, men ikke hvis man binder noget stramt omkring dem. Gælder det også pil? Og hvad skal det så i givet fald være?
Skrevet af: Søren Duun, 17. september 2024 kl. 19.16
Hej Jytte.
Det eneste du kan gøre er at grave dem op. Eller skærer dem ned evt under jordoverfladen så du kan kører over dem med en græsslåmaskine. Så plejer de at blive stresset og dø med tiden. Det har jeg erfaret. Det med at banke søm i har ingen effekt.
Allerbedst ville være at få hele bedet med pil stubfræset. Så har du ingen problemer med dem fremover. Det er mange der annoncerer med stubfræsning for billige penge .
Skrevet af: Jytte Franck, 17. september 2024 kl. 19.38
OK.
Det tænker jeg over - det med stubfræsningen. Jeg skal jo så til at "tømme" hele kvasbunken, men det kan selvfølgelig også lade sig gøre.
Måske kan jeg lettere komme til bare at grave dem op.
Men tak for rådet.
Hilsen Jytte
Skrevet af: Iben H., 17. september 2024 kl. 22.57
Hej Jytte
Måske kan du ‘ringe’ dem? Dvs. fjerne barken hele vejen rundt om stammen i et ca. 10 cm. højt bælte. Det bevirker, at træet ikke kan transportere væske til bladene, og det vil gå ud.
Pil er jo meget livskraftigt, så jeg ved ikke om det vil virke.
Mvh. Iben
Skrevet af: Jytte Franck, 18. september 2024 kl. 7.05
Det kan jeg da prøve i første omgang. Ellers må jeg i gang med spaden.😀
Hilsen Jytte
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. september 2024 kl. 8.08
Slettet af administrator 18. september 2024 kl. 15.48.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. september 2024 kl. 8.08
Redigeret af administrator 18. september 2024 kl. 15.44. Kommentaren er slettet, da den opfordrer til at bruge pesticider, hvilket strider mod forummets regler.
Skrevet af: Søren Duun, 18. september 2024 kl. 11.04
Er rapporteret
Skrevet af: Jytte Franck, 18. september 2024 kl. 11.44
Jeg er nu ikke meget for Round Up og bruger det ikke i min have.
Skrevet af: Søren Duun, 19. september 2024 kl. 0.07
Hej Iben og Jytte.
Jeg tror ikke at en ringning at barken ville være effektiv overfor pil med mindre at man kommer dyb nok ned på stammen dvs næsten under jordoverfladen. Hvis man gør det de 10 cm over jorden vil den bare sætte nye skud.
Jeg kommer i tanke om at hvis man skærer dem så lang ned som det overhovedet er muligt og så dækker dem med kraftige sort plastik så burde det give et godt resultat med tiden, men denne form for bekæmpelse kræver tålmodighed. Resultatet ses som regel først efter et år måske halvandet år....
Så hvis sort plastik kan gøre kål på japansk pileurt så burde det også kunne klare pil.
Skrevet af: Jytte Franck, 19. september 2024 kl. 5.50
Tak for alle de gode råd.
Jeg kan jo prøve mig lidt frem og se hvad der giver det bedste resultat.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.