Forum

Gemme æblesaft?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2024 kl. 10.45

Når vi nu har så mange æbler, vil jeg gerne lave og gemme saft.
Jeg har en Tutti Frutti saftkoger, så saften er nemt lavet. Men hvordan gemmer jeg den uden at skulle bruge konserveringsstoffer?
Frysning i blokke er en mulighed, men bruger en masse plads og strøm. Jeg vil ikke ud og købe 50 glasflasker, så det dur heller ikke.
Jeg kan gemme en masse plastflasker fra købe cider, men dur de til langtidsopbevaring?
I forvejen laver jeg gelee og æblemarmelade efter Camilla Plums opskrift. Dyrt og dejligt fordi det kræver en masse smør.
strikinge.blogspot.com/2012/10/bler-med-variationer.html

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. august 2024 kl. 20.10

Hej Ingeborg.

Det er nogle strenge krav du stiller til dig selv. Hvis du skal gemme din æblesaft skal den pasteurisere for at kunne holde. Så enten skal den koges eller også skal beholderen du har det i renses omhyggeligt. Jeg har læst at nogle renser flasker med vodka istedet for Atamon. Men har ikke prøvet det. Jeg ville nok fryse det for ikke at ødelægge smagen.

Ellers kan jeg ikke se hvordan at du kan få det bedste ud af det...

Ellers skal det laves løbende...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. august 2024 kl. 23.33

Tak for svaret.
Jeg tænker at jeg må nøjes med lidt æblesaft i fryseren og æblebåde til senere brug til kager og marmelade.
Jeg vil ikke bruge konserveringsmidler til saft. Desuden lidt gelee af de endnu ikke helt modne æbler.
Til gelee skal der bruges alt for meget sukker og det sætter sig på sidebenene.
Jeg har foreslået kommunens genbrugschef at leje et mobilt mosteri et par dage. Det forslag faldt i god jord, for der bliver leveret trailervis af æbler på genbrugspladsen.
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. september 2024 kl. 11.41

Vi fryser æblemosten i genbrugs plastflasker eller laver det til cider.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2024 kl. 12.45

Tak Lars Holt
Jeg var i tvivl om plastflasker kunne fryses. Revner de ikke ?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2024 kl. 12.46

KAn man koncentrere æblesaften så den ikke fylder så meget i fryseren? Det går vel ud over vitaminerene at koge saften ind?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. september 2024 kl. 20.21

Hej Ingeborg.

Den billige æblesaft du køber i supermarkedet er alle lavet af koncentrat dvs kogt æblesaft. Dette handler selvfølgelig og om at saften ville være for dyrt at transportere over store afstande at man har valgt denne form for behandling.men jeg vil også mene at frysning ville være det bedste. Både af hensyn til smag og sundhed. Du får flere vitaminer ved frysning frem for opvarmning af saften. Desuden risikerer du mig i dine flasker, hvis ikke de er super rengjorte.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. september 2024 kl. 11.00

Æblemosten udvider dig ved frysning (ligesom vand), så flaskerne må ikke fyldes mere end 9/10.

Nyt svar til emnet »Gemme æblesaft?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gemme æblesaft?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider