Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2024 kl. 7.56
Der skrives og tales om at have forråd til mindst 3 dage i tilfælde af ???
Jeg har oplevet 2. VK idet jeg er født i Flensborg af danske forældre i 1940. Om vi har haft det sværere end danskere nord for grænsen tør jeg ikke sige, men jeg husker at mine forældre kunne hente nogle levnedsmidler sponseret af Danmark. Blandt andet mælk. Dengang havde vi ikke køleskab, men jeg husker at min far lagde nogle stykker aktivt kul i mælken for at forlænge holdbarheden
Mit spørgsmål: vil vi kunne drikke vandet fra vore regnvandstønder? Kan man rense vandet, når man ikke har mulighed for at koge det? Vi med haver kunne måske koge mad over bål eller grill fyret med kul.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2024 kl. 12.43
Hej Ingeborg.
Jeg personligt ville ikke gøre det da mit regnvand også indeholder duelort og asbest fra taget.
Så et par stykke kul i regnvandet gøre hverken fra eller til.
Derimod vil jeg hellere købe mig nogle billige danskvand fra det lokale supermarked og til tre dage skal jeg ikke bruge mere end 8 halv liters pr person. Og så fås de med og uden smag..
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2024 kl. 13.29
Hej Søren. Selvfølgelig er det ikke regnvand fra asbesttage og det som du skriver man skal drikke.
Jeg spørger fordinder var artikel, hvor en skribrnt påstod at hun kunne leve af og i sin have i 10 dage.
Iøvrigt køber vi 24 l UHT MÆLK ad gangen, så den mulighed er der også.
Ingeborg
Skrevet af: Alice Greifenstein, 4. august 2024 kl. 14.54
I 2018 løb vores gravede brønd tør. Det varede 6 uger, før en ny, boret brønd var klar. Vand fra regnvandstønde (fra ståltag) blev brugt til toilet. Siet til at vaske sig i, siet og kogt til opvask og til at koge kartofler i. Ellers var det med tiggerdunken til venner og bekendte. Drikkevand kan ikke opbevares ret længe, men jeg tror, at det, man kan købe i sportsforretninger til at rense alt vand til drikkevand, er ok. Selv købt vand på flasker er udrikkeligt efter en tids forløb.
Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2024 kl. 14.57
Hej Ingeborg.
Uth mælk kan jeg ikke fordrage, så jeg drikker økologisk skummet mælk ( det er der så andre, der hellere ikke kan fordrage og siger at det ikke er mælk). Så sådan er der så meget. Men at det slanker passer hellere ikke
Det kan godt være at der er en borger, der lave leve af sin have i ti dage, men ti dage er hellere ikke meget. Og kan man leve sparsom rækker de ti dage nok også længere .
Jeg syntes i øvrigt at hele den snak om at vi skal kunne klare os i 3 dage er poppet og lidt overskruet. Vi kan sagtens klare tre dage så nemt som ingenting. Når vi handler ind gøre vi det en uge ad gangen og skulle vi mangle noget må vi undvære ...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2024 kl. 7.31
Hej Søren
Vi med hus og have og sikkert også store frysere får jo travlt med at forære væk til andre uden frysere etc.
Jeg tror nu nok at mange, der ikke har plads til at handle stort ind 1 gang om ugen har svært ved at stuve ret meget væk.
Jeg tænker på familier med mange individer i små lejligheder.
UHT mælk er så godt som andet mælk og da navnlig på grund af flere måneders holdbarhed. At det skulle være slankende, har jeg trods mange års brug ikke bemærket.:-) Iøvrigt er det 3,5 % sødmælk vi køber. Kunne ikke finde på at købe “tyndere” mælk, hverken af den ene eller anden slags.
Ingeborg
Skrevet af: Lene Skelmose, 10. august 2024 kl. 8.24
Har faktisk gået med lidt tanker om haveprepping. Fandt denne bog frem, som jeg købte for nogle år siden. Den er ikke så tosset at have i baghånden. Gennemgår en række spiselige planter både fra naturen og haven. Der er ovenikøbet lidt opskrifter. Vi har en del planter i haven som jeg ikke lige havde tænkt på som spiseplanter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.