Forum

Vild med vilje?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2024 kl. 0.16

Jeg har nu i flere år iagttaget steder med vild med vilje i naturen.
Der er nogle steder med mange forskellige planter og blomster, men de fleste steder er der bare trælse tørre vækster fra tidligere år, som hindrer nyt og farverigt naturligt i at spire frem.
Der er steder med gederams og lidt kongelys, men jeg savner kornblomster, valmuer, cikorie, margeritter, reinfan og mange flere planter i stedet for alt det vindtørre.
Der er nogle steder, hvor kommuner og landmænd har sået en blanding af vilde blomster, men det er kun en etårig fornøjelse.
Jeg troede faktisk at blomsterne ville sprede deres frø , så bestanden voksede år efter år.
Jeg er vist naiv.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. juli 2024 kl. 8.35

Jeg tror der er for stor konkurrence fra græsser, brændenælder og lign. Jorden er for næringsrig til at blomsterne kan klare sig. Har engang haft en brakmark på meget næringsfattig, sandet jord. Der var næsten ikke andet end blomster. SÅ flot. I klitterne ved Vesterhavet kan man også møde en klit med et blomsterflor og en farvepragt så man taber pusten. Der er balance - men også her må man dog døje med Rosa Rugosa og gyvel. På brakmarken bredte birk sig i den ene ende. Naturen er ikke statisk.
Vi har sådan en delvis vild med vilje have - men der skal hele tiden reguleres så det ikke vokser til i brændenælder, dueurt og græs plus de planter vi selv har plantet - hjortetrøst, mosebunke bl.a. Vild med Vilje er ikke arbejdsfrit uanset om det er i haven eller i naturen - desværre.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2024 kl. 11.06

Tak for svaret Lene.
Når jorden er for næringsrig i første omgang, burde den jo blive mere mager jord år for år, men i den tid er der sikkert andre bunddækkende planter der lukker for "vilde" blomster.
Der er forskel fra egn til egn. Cikorie findes især på Fyn har jeg bemærket.
For mange år siden tog jeg fra gederams og såede dem et sted i min have, hvor de ville give fin højde i et bed. Det varede nogle år inden de kom op. Sidste år måtte jeg grave dem op på grund af de mange rodskud.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. juli 2024 kl. 12.16

Det med jorden har du nok ret i. Der bliver dog vist også tilført næring med vores forurenede regn. Omvendt skulle man også tro at næring bliver vasket ud når det regner så meget. Det må skabe en del ubalance med de klimaforandringer vi har. Jeg prøver at skabe et overlevelsested i haven men svært hvis insekterne er totalt fraværende. Meget meget få takvinger i år. Jeg har citronsommerfugle larver - nu pupper- under net for at se om jeg kan få en bestand op at stå. Har taget insektnettet af kålen så kålsommerfuglene har noget. Lader dueurt og gederams gro til dueurtsværmeren som plejer at være i området. Humlebierne er ikke så mange i år - endnu. Bierne sjældne. Ikke een eneste i bihotellet fra sidste år. Jeg er faktisk ret bekymret. Det hjælper så heller ikke at de offentlige arealer bliver rundbarberet. Så i går at man havde slået kanterne af en bæk. Det eneste sted hvor jeg har set en klynge larver der havde en chance for at blive til sommerfugle. Kører efterhånden næsten altid ud af byen for at gå tur. Bliver i så dårlig humør af de ørkner man gør vores fælles arealer til.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. juli 2024 kl. 12.16

Det med jorden har du nok ret i. Der bliver dog vist også tilført næring med vores forurenede regn. Omvendt skulle man også tro at næring bliver vasket ud når det regner så meget. Det må skabe en del ubalance med de klimaforandringer vi har. Jeg prøver at skabe et overlevelsested i haven men svært hvis insekterne er totalt fraværende. Meget meget få takvinger i år. Jeg har citronsommerfugle larver - nu pupper- under net for at se om jeg kan få en bestand op at stå. Har taget insektnettet af kålen så kålsommerfuglene har noget. Lader dueurt og gederams gro til dueurtsværmeren som plejer at være i området. Humlebierne er ikke så mange i år - endnu. Bierne sjældne. Ikke een eneste i bihotellet fra sidste år. Jeg er faktisk ret bekymret. Det hjælper så heller ikke at de offentlige arealer bliver rundbarberet. Så i går at man havde slået kanterne af en bæk. Det eneste sted hvor jeg har set en klynge larver der havde en chance for at blive til sommerfugle. Kører efterhånden næsten altid ud af byen for at gå tur. Bliver i så dårlig humør af de ørkner man gør vores fælles arealer til.

Nyt svar til emnet »Vild med vilje?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vild med vilje?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider