Forum

Forbandede møgdyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 18. juni 2024 kl. 10.02

Jeg kaster håndklædet i ringen og opgiver min have.
Hvis ikke sneglene æder alle mine grønsager, så holder dyrene sig ikke tilbage for at æde næsten hvad som helst.
Nu har jeg møjsommeligt morgen og aften fjerne evt. dræbersnegle i mine små højbede og se så lige hvad jeg står op til i dag ? Rådyrene har ædt hver en af mine bønner. Også mine Longbeans er ædt og mine nyindkøbte staudeplanter er afgnavet så stilkene står og stritter.
Gad vide hvad det vil koste at få det hele asfalteret ?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2024 kl. 17.29

Hej Gert.

Jeg har også rådyr i haven, men heldigvis ikke i min køkkenhave. Tilgengæld har jeg været et smule plaget af sneglene i min jordbær bed, at jeg har valgt at acceptere dem.
I år har jeg forsøgt mig med plastik ugler, for at holde duerne væk fra køkkenhaven og det lader til at virke, hvis bare man husker at rykke dem lidt rundt omkring. Eller har det ingen skræmmende effekt . Selv hønsene reagerer også på dem....

Jeg kan se, på billedet, at du har været heldig med at få bønner til at trives. Dem har jeg kun problemer med og hvis jeg en sjælden gang har held med dem bliver de senere angrebet af skadedyr.

Jeg har i år erstattet dem med hestebønner, der eftersigende skulle smage som Edamamebønner, hvis de bliver plukket grønne. Viste du at Hestebønner i virkeligheden er en vikke og ikke en bønne ?

Eller lader det til at det bliver en god kirsebær sæson...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Penderup, 20. juni 2024 kl. 13.41

Hej Gert
To løsningsforslag vedr. rådyr, et grimt og et pænt:-)
En bambuspind i hvert hjørne af bedet og en rulle hønsetråd kan gøre det - det var den grimme løsning.
Hvis man har plads, kan man plante en bøgehæk rundt om bedene og sætte en låge i. Det har holdt rådyr ude af min køkkenhave i 20 år. Og det ser faktisk pænt ud.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2024 kl. 22.08

Hej Pia.

Jeg tror ikke at vi kan lokke Gert til at plante bøgehække rundt omkring sin køkkenhave. For i følge Bolius Videncentret skulle bladene fra bøg ikke holde rådyrene tilbage.

www.bolius.dk/hvilke-planter-lader-raadyr-staa-16207

Hvis man skal sikre sig at rådyrene forbliver ude af ens køkkenhave skal hegnet være mindst 1,8 meter høj. Skriver de...

Så hvis Gert skal starte en bøgehæk op vil det tage ham ca 5- 10 år før han har en rimelig hæk. Hvis altså rådyrene ikke har ædt af den i mellemtiden . Desuden er Gert , sagt i mellem os, en ældre herre der sikkert ikke gider klippe hæk når den tid kommer...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2024 kl. 11.25

Rådyr burde da have andet at leve af lige nu. Så træls. Jeg har aldrig haft køkkenhave. Vi bor tæt op ad motorvej E 20. I mellemtiden er der ikke længere bly i diesel og benzin, men til gengæld nok Micro... et eller andet. Derfor kun prydhave og persille og andet i krukker på beskyttet sted langt væk fra vejen. I år har jeg haft held med at lade mine krukker blive i det overdækkede skur med transparente tagplader af 3 lags plast.
Det må være ekstra øv med både regn, snegle og kulde for dem med de store køkkenhaver og håb om at kunne avle til vinterbrug/fryser også. Det er jo et kæmpe arbejde, som ikke altid kan betale sig.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2024 kl. 17.21

Har nogen fortalt Søren, at han først skal bælge hestebønnerne (valske bønner), og derefter skal han pille hinden af hvert frø, for at få den smag frem, han har hørt om?
Jeg bruger hestebønnerne som tørrede. Jeg har andre bælgfrugter, der er nemmere som friske.
Her trives køkkenhaven så fint, at dræbersneglene ikke kan følge med - det så ellers kritisk ud tidligere på året.
Køkkenhave er efter min mening lettere at holde, end prydhave, men den klarer sig nu også fint i år.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2024 kl. 21.33

Hej Lars.

Jeg havde ikke håbet at de ville volde mig så meget besvær, men min svigerfar er storforbrugere af dem og laver rigtig mange ting med dem. Han har anbefalet mig dem .

Men jeg prøver dem alligevel og hvis de får lus vil hønsene få dem.
Jeg har hørt at man skal forspire dem og så udplantes dem senere. Det har jeg ikke gjort i år, men fordelen skulle være at de blev større og uden sygdomme. Er der noget om det ?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juni 2024 kl. 22.16

Hestebønner kan du så fra februar. Som du nævner er det en vikke, og ikke en bønne.
Jeg dyrker hestebønner hvert år, og har gjort det i mindst 20 år.
Bl.a. sår jeg dem troligt mellem kartofler lagt efter 15. april, og jeg har brugt dem som grønt jorddække i mellem vinplanterne. Jeg tager frø fra de planter, der giver de bedste hestebønner.
Planter, der får lus, har typisk fået for meget kvælstof.

Nyt svar til emnet »Forbandede møgdyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Forbandede møgdyr

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider