Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juni 2024 kl. 9.42
Lige nu trænger vores have til at få klippet hække og det bliver der.
Hvis man tænker et eksperiment, hvor INGEN klipper hæk mere, men alt gror lystigt videre ..... eller går ud ?
Altså vild med vilje på næste niveau. Det vil ændre vores landskab fuldstændigt. Måske endda være i strid med loven? Jeg tænker på oversigtsforhold osv.
Utænkeligt ud mod offentlig vej.
I mangel af adskillende markering mellem vores og nabogrunden har vi faktisk i løbet af 50 år fået skabt sådan et levende hegn bestående af lavtvoksende buske på vores grund i 60 m længde.
Da vi flyttede ind på bar mark havde naboen plantet rødgran (pengene var små dengang) som skel. Vi plantede prydbuske på vores side.
Efter 20 år var rødgranerne vokset godt til, bare forneden og grimme. Den nye nabo spurgte om han måtte fælde granerne.......de skulle jo nok skyde igen fortalte han :-) uvidende om at det ikke ville ske, men vi havde jo et fint busket fra vores side og var glad for at granerne blev fældet.
I dag er vores busket over tilladt hækhøjde mange steder, men står jo på egen grund.
Det ser fint ud, men andre steder i haven skal der klippes hæk og formskæres. Jeg synes at der skal være kontrast mellem stramme former og naturlige former. Det giver hvile til øjnene og planterne fremhæver hinanden.
Hvad tænker i om uklippede hække?
Skrevet af: Søren Duun, 16. juni 2024 kl. 20.10
Hej Ingeborg.
Det lyder som et sjov eksperiment, men det ville aldrig kunne lade sig gøre. Tænk bare på alle gravene på kirkegården rundt omkring i landet hvis de ikke blev klippet i forme. Eller mange af de kommunale grunde, der skal klippes af hensyn til trafiksikkerheden
Men der er ikke nogen hemmelighed at det ville gavne biodiversiteten mange steder. Klipperne man sine ligusterhække før blomstringen fjerner man foder for en masse insekter og jo flere insekter jo flere fugle osv. Så det vil gavne mange steder...
Mange hække kunne sagtens vokse sig til træer hvis de har den rette plads. Men jeg tror at det er svært at vende dette experiment til noget anderledes billede , da vi er meget trations bundet og hække skal være hække. Jeg kan huske for mange år siden da jeg arbejdede i Københavns Kommune gartner afdeling og spurgte en leder hvorfor man slog rabatter langs vejene . Svaret var at det viste han ikke. Ok dengang var der ikke noget, der hed biodiversitet, men at man ikke ved Hvorfor at man klipper rabatter er lidt af en falliterklæring. Og så fandt jeg ud at at det også handlede om arbejdspladser, men selv om man lader tingene gro skal der stadigvæk være folk til at passe det .
Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2024 kl. 17.32
Hække på egen grund må ikke være højere end 1,8 + afstand til skel uden aftale med naboen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2024 kl. 17.58
@ Lars Holt: citat: "månen har den farve måner skal ha'" .... det var jo også kun et tankeeksperiment. Vores villaveje skæmmes af dovne husejere som synes at vild med vilje er = lad skidtet gro"
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.