Forum

Grøn kompostbeholder eller åben kompost?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juni 2024 kl. 9.48

Vores grønne beholder bruges udelukkende til grøntsags- og frugtaffald, skræller m.m. Desuden æggeskaller, men det er jeg stoppet med.
Det giver en meget våd kompost i beholderen, selvom jeg prøver at lægge lag af tørrede blade.
Beholderen er meget svær at tømme. Derfor vil jeg nu oftere hælde organisk køkkenaffald på den åbne kompost.
Er det ok?
Hvorfor har vi de lukkede beholdere når vi nu sorterer madaffald på en anden måde ?
Jeg kommer aldrig madrester som kogte kartofler i beholderen.
Hvad går rotter efter i en åben kompost?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2024 kl. 23.18

Hej Ingeborg.

Rotter går stort set efter alt, hvad der lugter af mad. Hos mig går de efter lugten af høns og springer gerne op i mine humus kompost beholdere og laver gange under den gødning jeg tilsætter den. Ellers består min kompost af hønsegødning, ukrudt, kaffefiltre med kaffegrums. Resten af husholdningsaffaldet går til hønsene. Med dog ikke kød affald, da det eftersigende kan fremme sygdomme. . Jeg oplevede også at det blev umuligt at arbejde med og temmelig fugtigt når komposten kun bestod af madaffald, også selv om jeg havde kompostorme, der stortrives heri... De er svære at styre i en åben kompost beholder..,

Mange tilsætter alt affald i deres åbne kompost, men det anbefales ikke at tilsætte madaffald

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2024 kl. 7.33

Tak for svaret. Affald fra frugt og grønt, råt eller kogt er efter den nye affaldssortering også madaffald. Selvom jeg ikke kommer det i den offentlige affaldskategori, men i den grønne beholder.
Vi har tømning hver 14.dag, men kan nøjes med at stille vores 2-delte beholder ud hver 6. Uge.
Vi har så lidt ægte madaffald at det kommer i dagrenovationen. Jeg vil ikke bruge flere plastposer på en kartoffel og 2 spiseskefulde sovs.
Jeg havde en fin omsat kompost i den ene åbne kompostkasse i år. Her havde jeg lagt kompostorme. Desuden havde jeg 2 x 2 pakker gær, som ikke var gode længere. Gæren blev opløst i vand og sukker, fortyndet med vand og hældt på komposten.
Mon jeg skulle prøve med gær fremover?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juni 2024 kl. 11.00

Hej Ingeborg

Gær er et udemærket smiddel. Fra idenyts hjemmeside fandt jeg denne skrivelse :
Har du en kompostkasse, der er tør og gået i stå, er her et råd.
Opløs 10 pk. gær i en vandkande med 2 l lunkent vand, fyld kanden op med koldt vand, til der er 10 l i alt. Flyt rundt på affaldet, mens du vander med gæropløsningen, og vand efter med 10 l koldt vand.
Hold komposten fugtig, men ikke våd. På 10 dage har du den dejligste jord, og der er masser af orm.
Selvfølgelig skal vejret være lunt.

Ti pakker er lige i overkanten, men har man en pakke gammel gær liggende kan man lige så godt vande det ud i komposten.

Nyt svar til emnet »Grøn kompostbeholder eller åben kompost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grøn kompostbeholder eller åben kompost?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider