Skrevet af: Doris Møller, 21. september 2023 kl. 9.03
Jeg skal hjælpe nogen i gang med at lave lidt køkkenhave. De har valgt, at de i første omgang kun vil have rabarber og jordbær, og da jeg har en del stiklinger af jordbær, får de dem.
Jeg giver dem selvfølgelig lidt vejledning i at dyrke jordbær. Men der er én ting, jeg er lidt i tvivl om:
I min have lader jeg jordbærrene følge det almindelige sædskifte. Hver gang et bed med jordbærplanter har givet bær tre år i træk, kasserer jeg planterne og planter nye et andet sted, hvor der f.eks. tidligere har været dyrket ærter eller bønner. Dvs. at mine jordbærbede hele tiden flyttes til nyt jord. Men det kan jeg jo gøre, fordi jeg har andre afgrøder at lave sædskifte med. Men det har de nye ”køkkenhavedyrkere” jo ikke, eftersom de ikke vil dyrke andre afgrøder end rabarber og jordbær.
Derfor spørger jeg: Når man har fjernet gamle planter, der har givet bær i tre år, går det så an at plante nye planter i det samme bed, altså dér hvor de gamle har stået? Eller vil sådan et bed efterhånden blive ”jordbærtræt” og blive udsat for sygdomme?
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Søren Duun, 21. september 2023 kl. 10.07
Hej Doris.
Fra en af havenyts artikler fandt jeg denne tekst
To- eller treårige jordbær.
Hvis jordbær passes med tilførsel af ny kompost, kan man godt have dem tre år med et rimeligt udbytte, men bærrene bliver mindre med årene – og det er fint til hele syltede jordbær. 3. års jordbær kræver også ekstra afstand mellem ræk-kerne, som bliver bredere med årene.
Remonterende jordbær kan ofte bære i flere år, inden bærstørrelsen aftager.
Når man skal nyplante jordbær er det vigtigt, at man kun bruger sunde planter, så man ikke opformerer sygdomme.
Jeg har tidligere hørt at man kunne have sine jordbær i 4 år, men at man fik så ringe et udbytte at det næppe kunne svare sig...
Jegselv holder mig til at jeg skifter dem ud hver 3 år.
Med hensyn til om du kan bruge de samme udløbere år efter år, eller om du opformere sygdomme i dem ved jeg ikke for der er sket meget indenfor jordbærdyrkning og "sunde planter" er et vild begreb, for i gamle dage tog man bare aflæggere fra naboen, men i dag meristemformere man de nye sorter netop af hensyn til at få opformeret sygdomme.
Skrevet af: Doris Møller, 21. september 2023 kl. 10.29
Hej Søren Duun
Du har misforstået mit spørgsmål!
Spørgsmålet går IKKE på, om man kan bruge udløbere fra den samme slags planter år efter år, men om man kan bruge det samme JORDSTYKKE år efter år! Altså kan man plante nye jordbærplanter i et bed, hvorfra man netop har kasseret planter, der er blevet tre år?
Jeg har brugt udløbere fra mine egne planter i 12 år, og det går fint! Og det er også planter fra udløbere af mine egne planter, som jeg vil forære væk, eftersom sorten er god og velsmagende.
Jeg har altid haft planterne i tre sæsoner, og det går fint. Men jeg har løbende flyttet til nye bede. Men det kan de nye ”køkkenhavedyrkere” ikke gøre, eftersom de ikke har andre afgrøder at lave sædskifte med.
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Søren Duun, 21. september 2023 kl. 12.22
Hej Doris.
Ok jeg misforstod dig. Jeg mener ikke at du kan bruge samme jordstykke til nye jordbærplanter, da du også vil få opformeret sygdomme med tiden. Men præcis hvor lange tid der vil gå kan ingen sige, da det afhænger af flere forhold. Bl.a planternes og jordens sundhed . Jeg vil også tro at en god mængde kompost vil forbedre jordens sundhed og forebygge sygdomme.
En proff dyrker ville aldrig dyrke samme sted uden at sikre sig at forholdene er i orden og planterne sunde . Men de skal også leve at deres dyrkning
Hvis du dyrker dem som en blanding afgrøde, dvs sammen med bl.a hvidløg kan de dyrke flere forskellige planter samme sted og ellers kan jeg ikke se andet end at de har begrænset midler til rådighed og hellere må dyrke remonterende jordbær, evt i potter...
Skrevet af: Doris Møller, 21. september 2023 kl. 16.01
Hej Søren Duun
Mange tak for svar. Egentlig opstår problemet jo først i 2026, nemlig når de planter, som jeg forærer væk i år, har givet bær i 3 år og derfor skal kasseres. Men jeg kan godt lide at give disse nye køkkenhavedyrkere god besked, så de ved, hvad man skal gøre for at få gode bær. Og meget kan jo ske på tre år. Men de skal i hvert fald vide, hvad der er bedst at gøre ;-)
Personligt fortsætter jeg selvfølgelig med at dyrke jordbær, som jeg plejer – indtil alderen sætter en stopper for det!
M.v.h.
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.