Forum

2023 havesæson – særlige observationer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2023 kl. 10.06

Jeg har ført havedagbog hele sommeren og vil gerne høre om de ret specielle vejrforhold har medført tydelige forandringer i planters "opførsel"?
Mine iagttagelser: persille i plantekasse for våd. Bladfald på træers (hjertetræer) vestside. Stor og lang rosenblomstring. Ingen meldug og meget lidt begrænset stråleplet. Bark på gammelt mosgroet æbletræ er våd og løsner sig på overfladen i små pletter. Mange æbler, som falder ned med lidt råd og huller. (Fugle eller insekter?)
Ukrudtsarter ikke set tidligere. Midt i august nedklippede Potentil skyder med blade i løbet af 10 dage. Kan de blive til buske før vinteren?
Skriv gerne, hvad i har observeret.
Med venlig hilsen - Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 2. september 2023 kl. 20.52

Herude vestpå (Ringkøbing) er selv store gamle træer helt visne i den ene side efter den slemme storm i august - jeg har en del nye buske som også så slemt medtaget ud - men de er “heldigvis” igang med at skyde igen. Så døde er de ikke. Men det sætter jo væksten tilbage.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2023 kl. 7.52

Flotte iceberghoveder rådnede indefra. Kraftig regn dannede "søer" mellem bladene. Persillen har været noget sølle - er først kommet rigtig i vækst hen i august. Dilden ville ingenting. Drueagurkerne havde svært ved at komme i gang - kulde og blæst, men giver agurker nu. På det ene nyplantede æbletræ rådnede æblerne eller faldt af inden de var modne. Det andet nyplantede ser ud til at klare det bedre. Meget sølle solbærhøst. Hjortetrøst, anisisop, oregano, vilde morgenfruer osv har stået flot hele sommeren. Et imponerende blomsterhav. Sommerens scoop. Har for første gang "opdrættet" sommerfugle. Kunne se hvordan gedehamsen hentede den ene sommerfuglelarve efter den anden - så tog affære. Det er virkelig sjovt, men kræver noget tilsyn og lidt arbejde - og råd og vejledning fra min bror, der ved noget om den slags.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2023 kl. 8.09

Ved sommerhuset i Henne. Stort set ingen sommerfugle. MEGET få flyvende insekter. Røllike, perikon, gederams mv afblomstret meget tidligere end normalt. Blåhat står fint.De i forvejen forblæste træer ser ikke godt ud. Brune halvvisne blade mod vest. Blåbærrene mindre end normalt. Betydelig færre fugle. Nogle arter så vi slet ikke. Har virket helt dommedagsagtigt at være derude.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Abildgaard, 14. september 2023 kl. 14.56

Vores, normalt, stenhårde pæretræ, producerer i år, forholdsvis, tyggebare pærer…

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Abildgaard, 14. september 2023 kl. 14.57

Fra Volstrup, lige ved Sæby..

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Abildgaard, 14. september 2023 kl. 15.19

Mojner bor på en gård uden for Volstrup, Sæby. Vi ha boet herude i 8 år, og har fuldt meget med i hvordan naturen arter sig. Det min kvinde og jeg har snakket om er..(og ja hun elsker at blive omtalt sådan)..: Vi har mindre af fluer og bier, men en enorm fremgang af frøer. Rigtig mange agern på egetræerne, mindre skur på æblerne, ingen hasselnødder, hvilket dog kan være meget normalt.. vi har set flere guldsmede end normalt.. hestehov, syntes at Hestehov, er meget højere end normalt. - endvidere har vi mange flere firben end normalt herude..vi har haft rigtig mange biller en normalt.. inde i huset.. har næsten ikke set sommerfugle i forhold til tidligere.. Næste år, dog, regner jeg med at se en masse blodplet sommerfugle, da vi ikke har haft nok tid i år til at fjerne vårbrandbæger. Glæder mig til at høre andres indput.. hygge - Billede af Blodplet sommerfugl tilføjet

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 15. september 2023 kl. 17.24

Ingen gæster i bihotellet. Sidste år var der næsten fuldt hus. Lidt skræmmende. Har mest haft jordbier i år.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. september 2023 kl. 8.06

Jeg har lagt mærke til, at der har været meget få sommerfugle. Jeg så to aurora-sommerfugle, og de var meget flotte, men ellers næsten ingen. Da plejer da at komme masser af admiral-sommerfugle, dagpåfugleøje og nældens takvinge. Men ikke i år.

Jeg har ellers anlagt et særligt sommerfuglebed med et tørst-træ, kællingetand og blåhat, samt valmuer og kornblomster. Men der har været færre sommerfugle i år – ikke flere!

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. september 2023 kl. 8.56

Kun få sommerfugle i sommerfuglebusken. Max 4-5 ad gangen, der plejer at være utallige. Også få kålsommerfugle i år. Der må blive endnu færre næste år?
Masser af jordboer rundt omkring.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. september 2023 kl. 8.57

Jordboer = jordbier . Hvornår får vi endelig en mulighed for at rette?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. september 2023 kl. 9.19

Heller ikke mange sommerfugle her. Udover en portion Nældens takvinge - men de blev taget ind som larver og opfostret indendørs. Fik ca 30 ud af det - men udover dem kun et par enkelte Dagpåfugleøjer, Admiraler, Citronsommerfugle og lidt flere kålsommerfugle. Men min flerårige grønkål overlevede ikke vinteren ( på nær et enkelt skud som det er lykkedes at holde liv i - den er der så larver i nu - noget sent). Havde en del Citronsommerfuglelarver på tørstene men de gik alle til - pånær een. Efter voldsom blæst forsvandt en del og de sidste efter meget kraftig regnskyl. Næste år tager jeg larverne ind og opfostrer dem

Nyt svar til emnet »2023 havesæson – særlige observationer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > 2023 havesæson – særlige observationer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider