Forum

Storm og mange, mange nedfaldsæbler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2023 kl. 19.16

Det er 5 år efter at vores 60 år gamle Filippa æbletræ blev skåret helt ned til de tykke stammer. Ingen æbler men mange vanris de første 2 år. Det 3. Og 4. År var der måske 20 brugbare æbler. I år, som er 5. År er/var der så mange æbler som aldrig før. Æblerasleren gjorde af med rigtig mange æbler. Små og store og nogle med gul monilla. Der er stadigvæk mange æbler på træet. Måske bliver en del modne.
De nedfaldne æbler er sorteret og de bedste og største er i saftkogeren (tuttifrutti) lige nu. De bliver til dejlig gele, som hele familien er vild med. Vi bruger den til kødretter, til ost og på morgenbordet.
Jeg havde sat saftkogeren til salg for bare 100 kr fordi jeg havde opgivet håbet om æbler. Heldigvis gad ingen eje den, så det er jeg glad for i dag.
1 fyldt saftkogergryde = 1spand æbler giver ca. 1 l koncentreret saft. Æblerne skal blot vaskes og skæres i mindre bidder, kommes i saftkogeren og mens saften drives ud ved hjælp af dampen fra saftkogerens nederste beholder, tapper man den koncentrerede saft af i en gryde. Nemmere kan det ikke være.
Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. august 2023 kl. 20.24

Jeg har også haft nok at se til med at tilberede to spande nedfaldsæbler. De fleste er rød ananas, som er næsten modne. Resten er rød aroma, som langtfra er modne. Men når de to slags æbler blandes, går det!

Jeg fjerner kernehuset og skærer æblerne i både. Derefter bliver de ovnbagt med lidt sukker i et ildfast fad. En virkelig lækker dessert. Skrællen på æblerne giver smag og struktur til desserten, hvilket gør, at der faktisk hverken er brug for rasp eller flødeskum. Desserten kan sagtens fryses. Til gæster ville jeg nok servere den lun med lidt flødeskum og lidt hakkede mandler.

Nyt svar til emnet »Storm og mange, mange nedfaldsæbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Storm og mange, mange nedfaldsæbler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider