Forum

Alt for meget affald, hvorhen?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2023 kl. 19.35

Affald som Efeu tør jeg ikke anbringe i kompost eller i mine åbne affaldsbunker. Når det kniber og dercer alt for meget efeu ved grundig oprydning, har jeg snoet det i bundter og kørt det på genbrugspladsen. Nu har jeg fået et par gamle skraldespande tilovers og kunne sætte dem i baghaven til den slags affald. Jeg har planer om at fylde vand på, så det rådner. Herefter er det ikke spiredygtigt længere og jeg kan vælte skraldespandens indhold ud på stedet. Vil det være ok? På den anden side er det nok nemmere at køre det væk, selvom det strider mod mine principper om at ville holde alt affald på matriklen.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. juli 2023 kl. 10.52

Jeg mener, at det er en udmærket metode. Men du skal jo nok have monteret en lås på låget, så de ikke stikker af. ;-)

Når jeg luger vilde brombær, så plejer jeg at samle dem i en urtepottespand på beton og lægge lidt nyslået græs ovenpå, og en spand mere med noget tungt til at klemme det sammen måske i et års tid, indtil det er helt dødt.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2023 kl. 23.00

Nu ved jeg ikke med efeu, men dem ville jeg klart lægge uden jordkontakt i en tid. Evt oven i en grenbunke, så de tørrer ud.

Jeg har brombær som ukrudt i haven, og de der "haler" (skudspidser, der er på vej til/har slået rødder), lægger jeg altid øverst i en bunke med afklip, så de kan tørre ud. Brombær er en fantastisk plante, der på en sommer kan sætte skud på over 10 meter, og alle sideskud + topskuddet kan slå rødder.

Jeg ville bare ønske, de kunne være fantastiske et andet sted! :-P

Iår er endda et godt bærår, men når man er stukket (ikke af grenene, dem har jeg lært at få styr på), men af hvepse! Så er brombær et-eller-andet syltetøj, ikke en hobby, jeg har- mere!

Mvh
Tine
PS: Jeg har efeu i haven, men de er nok skygget til at vokse virkeligt langsomt op?

Nyt svar til emnet »Alt for meget affald, hvorhen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Alt for meget affald, hvorhen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider