Forum

Sæt fut i kompostkasserne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2023 kl. 14.19

Efter den lange tørke er materialet i kasserne blevet alt for tørt. Regn i massevis render bare af de tørre materiale, så jeg har tilført spandevis af regnvand. Efter robottens indtog kommer der ikke mere kvælstofholdig græsafklip på komposten. Tidligere i næsten for store mængder så det kneb med groft materiale mellem lagene. Jeg vil give komposten noget organisk gødning, selvom det jo burde være komposten, der leverer gødning når det er færdig komposteret. Jeg er nødt til at sætte lidt fut i komposteringen, hvis vi skal beholde alt "affald" på matriklen. Vi kværner meget og bruger det som bunddække. Uden køkkenhave er det desuden svært at bruge al den kompost vi kan producere.
Når der skal sættes fut i det er det for at få plads til mere affald.
Hvordan fremskynder jeg varmekompostering under de nævnte forhold
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2023 kl. 19.37

@ Søren Duun
Efter 50-60 år med kompostkasser har jeg adskillige gange læst det link du henviser til og har altid haft succes med varmekompostering. Der er med robotklipning sket en stor ændring i sammensætningen af mit affald... især fordi jeg bruger en grøn boks til køkkenaffald.
Jeg kan oplyse at man syd for grænsen bruger et middel som hedder "schnellkomposter" og er en form for gødning, der sætter fut i "forbrændingen". Derfor forventede jeg et svar på mit spørgsmål om tilførsel af organisk gødning ville gave omsætningen under de nuværende forhold.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2023 kl. 19.42

Sådan ser beskrivelsen ud.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. juli 2023 kl. 19.48

Ok det vil det. Du kan evt udvande det og så tilsætte det flydende.
Men er der ingen i nabolaget, der holder høns , kaniner mv?. Det er billigere og bedre.
Det er begge gødninger, der kan sætte fut i omsætningen.
At købe disse komposter granulat koster virkelig i forhold til hvad der af energi i det. Jeg har prøvet dem som Lidl har og selvom de er billige sker der ikke ret meget. De består ofte af tørrede hønsemøg og hornspåner . Sidstnævnte er kvælstof med langsom virkning og sætter som sagt ikke rigtig fut i en kompost beholder, men det gøre hønsemøg. Lav nogle dybe huller i komposten og tilsæt det så herefter, så sker der noget i løbet af et par dage...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2023 kl. 22.44

Tak for svaret, men ingen dyrehold i nærheden. Høns er endda forbudte.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Sæt fut i kompostkasserne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sæt fut i kompostkasserne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider