Forum

Plante invadere min plæne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel V, 3. juli 2023 kl. 20.37

Hej :)

Jeg har denne satans plante, der er igang med at invadere min græsplæne. Hvordan kommer jeg af med den? Den dækker et område på ca 40-50m2 så kan "bare" plukke den. :(

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juli 2023 kl. 22.03

Hej Daniel.

Jeg er næsten sikker på at det er guldjordbær, som du har i din græsplæne. www.haveabc.dk/16/guldjordb%C3%A6r---waldsteinia-ternata .
Jeg ved godt at det lyder mærkelig at når jeg skriver at den ikke regnes for at være en egentlig ukrudt plante, men at den bare vokser godt .
Jeg tror at den eneste måde du kan komme den til livs er at vertikal
Skærer din græsplæne, samt at gøde plænen godt... Prøv evt at google Havenyt - ukrudt i græsplænen og se om ikke du kan bruge det.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juli 2023 kl. 22.07

Ps
Når jeg kører dit billede igennem Google Lens får jeg andre forslag bl.a tormentil og pengebladet fredløs, men dem er det ikke

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2023 kl. 22.27

Hej. Det er IKKE guldjordbær, som har andre blade, men krybende potentil:
Dansk: Krybende Potentil
Latin: Potentilla reptans
Autor: L.
Slægt: Potentilla
Familie: Rosenfamilien
Orden: Rosenordenen
Klasse: Tokimbladede

Du kan google planten for at finde ud af, hvordan du kommer af med den.
Ingeborg

Gruppe: Karplanter

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juli 2023 kl. 22.35

Hej Ingeborg.

Du har sgu ret...https://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13808.html

Jeg var bare sikker på at det var guldjordbær af den art, der har femlappet blade. Der findes nemlig 2 slags af den, en med trelappet blade og en med femlappet blade....Men ved nærmere eftertanke undrede det mig også at den ikke var en ukrudtsart...

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juli 2023 kl. 22.38

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel V, 4. juli 2023 kl. 8.14

Jeg har i foråret fjernet mos, og vertikalskære over plænen, og derefter eftersået og gødet. men ser ud til at efter det, er planen gået amok

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Jeg har i foråret fjernet mos, og vertikalskære over plænen, og derefter eftersået og gødet. men ser ud til at efter det, er planen gået amok

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2023 kl. 7.55

Du skriver ikke, hvor stor din plæne, for ellers er det med at fjerne ukrudtet manuelt. Start med at rykke alle krybende stængler op. Jeg ved ikke om du derved også får roden med op. Det er nemmest nu,hvor jorden er våd og planterne sidder løse.
Det har vist også stået på i lang tid, så der også er sket frøformering.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2023 kl. 7.58

Beklager, men du skrev at der er 50 m2. Så det er bare med at få revet så meget op som muligt og hindre frøspredning.

Nyt svar til emnet »Plante invadere min plæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plante invadere min plæne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider