Forum

Robot – kompostering – køkkenaffald

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juni 2023 kl. 10.41

Vores robot kræver nytænkning idet vi nu ikke længere har det fugtige græsafklip til kompost og jorddække. Jeg har tænkt at komme køkkenaffald, som indtil nu er kommet i den grønne lukkede affaldsbeholder i de åbne kompostkasser fordi køkkenaffaldet er rigeligt vådt.
Men efter at have set små bitte pupper (bananfluer?) i køkkenskraldespanden, tror jeg at køkkenaffald på åben kompost vil give mange fluer. Der er ingen fluer i den åbne kompost, men masser af andre insekter, kælderæsler, tusindben osv.
Hvordan har i det med køkkenaffald på åben kompost.
Vores køkkenaffald består af forskelligt frugt- og grøntsagsaffald + æggeskaller.
I geborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juni 2023 kl. 11.29

Det holder rotter til ................

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. juni 2023 kl. 11.52

Jeg må desværre give Svend ret..

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juni 2023 kl. 12.08

Jamen er det ikke det alle uden grøn spand gør?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 29. juni 2023 kl. 15.09

Min erfaring med at blande det grønne køkkenaffald med andet haveaffald i en åben kompostbeholder er gode. Der er ikke fluer og heller ikke tegn på, at det tiltrækker rotter. Faktisk har jeg en vinranke til at gro hen over den ene kompostbeholder. Det er ikke det mindste ulækkert, for det lugter jo ikke.

Sagen er jo, at køkkenaffaldet kun udgør en forsvindende lille del af bunken. Nu har jeg lige klippet hæk, og hækaffaldet fylder meget. At der nedenunder forskelligt afklip er citronskaller, kaffegrums og kernehuse fra æbler, stokke fra broccoli og spidskål betyder intet. Hvorfor skulle rotter interessere sig for det? Der er så meget andet mad at finde for en rotte, f.eks. skraldespande med rester af fastfood!

M.v.h.

Doris Møller

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. juni 2023 kl. 17.46

Jeg har i nogle år haft en kompost med husholdningsaffald, dvs at det kun var det grønne affald og kaffegrums, der blev puttet heri. Men alligevel oplevede jeg en rotte grave sig ned i i bunden af den og videre ind i beholderen. Normal ville jeg ikke betænke andre i at gøre det samme, mht at kompostere grøn køkken affald , hvis ikke jeg lige havde fået denne dårlige erfaring. I dag komposteres jeg kaffegrums og frisk hønsegødning iblandet savsmuld. Sammen med ukrudt, dvs at ukrudtet kommer ind til hønsene og senere i komposten . Så er jeg sikker på at der ikke kommer ukrudt s frø med .

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juni 2023 kl. 22.50

Jeg tror at jeg fortsætter med den grønne beholder, selvom den er svær at holde tilpas tør. Vi spiser meget frugt og mange grøntsager og det er snasket. + 60 æggeskaller om måneden. Æggeskallerne fylder for meget i den færdige kompost. Kaffegrums har vi ikke. Jeg tørrer blade for at kompensere for fugtigheden, men dem har jeg ikke om sommeren. Ulækkert med bananfluer, som følger med i købet af frugt.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Robot – kompostering – køkkenaffald«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Robot – kompostering – køkkenaffald

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider