Forum

Hvilken busk? (Gårdsplads, selvsået)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Iversen, 20. juni 2023 kl. 17.10

Den er selvsået på gårdspladsen (Midt-Vestjylland) og kan ikke blive hvor den er, men jeg kan finde en ny plads til den hvis jeg ved hvad den er. :)

37 cm højeste punkt, 70 cm bredeste. Blade ca. 3,5 cm. Træagtig, nye grene er rødlig/lilla brune på solsiden og grøn på undersiden.

Den har ikke haft blomster.

Billede med indskudt nærbillede af blade.

På forhånd tak. :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2023 kl. 17.51

Hej M. Iversen.

Jeg har desværre ikke noget bud på din plante ud fra din beskrivelse, men jeg tænker at den må stamme fra en moderplante ,hvor den evt har sået sig selv eller fremkommet via rodskud. Har du et andet eksemplar stående af den på grunden?...evt med blomster på.

Desværre er vore planteskole folk ikke så aktive mere, så det kniber lidt med at komme det nærmere...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Iversen, 20. juni 2023 kl. 22.33

Tak for svar, Søren.

Der er ikke umiddelbart noget der ligner i gårdspladsbedene eller de mere nært liggende dele af haven. Men, vi har en gammel gårdhave, med mange forskellig prydbuske i det levende hegn der vender ind mod haven, så der kan sagtens gemme sig en moderplante der som jeg ikke har opdaget. :)

Tror jeg finder et sted at plante den og ser hvordan den udvikler sig.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2023 kl. 22.42

Hvis den er selvsået kunne det godt være en benved, da disse spredes let med fuglene. Men benved har ofte firekantet stængler. Det , der forvirrer mig er at den er tofarvet....

Du må se tiden an og så se om vi ikke kommer det nærmere...

Nyt svar til emnet »Hvilken busk? (Gårdsplads, selvsået)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken busk? (Gårdsplads, selvsået)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider