Forum

Hvad jeg har lært af den lange tørke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2023 kl. 12.20

I forvejen har jeg i snart 10 år arbejdet på at gøre haven aldersrelateret nem at passe.
Køkkenhave har jeg aldrig haft, men har satset på økologi og væresteder for dyr og insekter.
Den lange tørke har fået en del stauder til at gå ud og giver nu plads til flere af de stauder, der har klaret tørken helt uden vanding.
Et nyt anlagt bed venter på at få bunddække af lodden løvefod, Heuchera og storkenæb. Det er stiklinger, som jeg har i potter samlet på et sted, så de kan vandes efter behov.
Mærkværdigvis er der gamle lavendelplanter, som ikke har klaret tørken- eller også er de bare for gamle.
Hvad har i andre lært af denne tørkeperiode, som efter klimaforskere at dømme, vil være et tilbagevendende "onde".
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. juni 2023 kl. 19.09

Jeg har lært, at jeg i tide skal samle afklippet græs og andre plantedele til at lægge omkring planterne for at beskytte dem mod udtørring. Jeg mangler konstant den slags!

Ellers lægger jeg mærke til de planter, der klarer sig fint uden vanding, blandt andet lavendel og fjerbusk. Mine fjerbusk-planter står helt utrolig fint lige nu. De tiltrækker et væld af humlebier og andre insekter.

Af spiselige afgrøder klarer rabarberne og brombærbusken sig fint uden vanding.

Ellers kan jeg se nu, at jeg nok burde have anlagt min have anderledes. Men det er for sent at lave om på. Så jeg vander, så længe det er tilladt og især jordbærrene. Hvis jeg skulle ud og købe 15 kg jordbær, ville de vel koste 750 kr. Man kan immervæk få ret meget vandværksvand for 750 kr. Og så har jeg ikke omtalt alle de andre bær, som også koster mange penge i butikkerne.

Men noget har jeg da lavet om på. Mit forholdsvis nye sommerfuglebed består af kællingetand, blåhat, fingerbøl, valmuer, kornblomster og margueritter samt det træ, der hedder tørst. Bedet klarer sig også uden vand, selv om det befinder sig i den bagende sol.

Noget vil jeg ganske givet lave om. Man kan jo ikke lade være. Man har hele tiden nye projekter ;-)

Men roserne rykker jeg ikke op. Nu har jeg brugt penge og energi på dem. Derfor vander jeg dem, så længe jeg har haven.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 19. juni 2023 kl. 20.28

Jeg bliver lidt nysgerrig, Doris Møller. Hvordan er jorden mon i dit sommerfuglenes? Næringsfattig, formoder jeg.
Jeg kan godt lide dine betragtninger om jordbærrene. Oveni kan man lægge glæden over selv at dyrke dem og glæden ved at se sine planter trives. Det er svært at se på planter, der lider i varmen.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 19. juni 2023 kl. 20.28

Jeg bliver lidt nysgerrig, Doris Møller. Hvordan er jorden mon i dit sommerfuglenes? Næringsfattig, formoder jeg.
Jeg kan godt lide dine betragtninger om jordbærrene. Oveni kan man lægge glæden over selv at dyrke dem og glæden ved at se sine planter trives. Det er svært at se på planter, der lider i varmen.

Nyt svar til emnet »Hvad jeg har lært af den lange tørke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad jeg har lært af den lange tørke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider